Att få en 3D-modell av ditt rum (3 / 4 steg)
Steg 3: Hur du bör skanna och hur du bör inte
Nu kommer du att sakta rotera Kinect runt. Försök att koncentrera sig på ett objekt först. Du kan se GIF ovan att se hur man gör detta [bild 1]. Mycket noga, kommer att du behöva huka sig lite för att få botten av objekt (i detta fall bokhyllan), få sidorna av ett objekt, etc. En märklig funktion med Kinect, är att det inte kommer att spela in skuggor. Detta inkluderar mörk/svart objekt, som du kan se i GIF [bild 1]. Upp i en resväska var svart, så det blir ett hål i som senare. Men just nu, som verkligen inte borde vara ett problem. En annan awesome awesome funktion, är att den kan skanna mörka områden som ännu en kamera inte kunde fånga. Till exempel kunde jag skanna insidan av en garderob, trots att det var lite mörkt där bak.
Vad du inte bör göra:
Börja inte på ett tomt/låg texturerat objekt, som en vägg. Du kan se vad som händer i GIF ovan när jag började Skanna pekar på en tom vägg [PIC 2].
Låt inte en blank/låg texturerat objektet ta upp mer då 50% av skärmen på en tid, om inte det kommer fel. Det fel eftersom det inte kan säga var den är, eller om du är fortfarande rörliga! Du kan se vad som händer i GIF [bild 3].
Bli inte för nära ett objekt, även om den har en hel del konsistens. Om du kommer för nära, ger det ett fel. En anledning är att alla tre sensorer på Kinect inte är sätta i en exakt plats, så att de börjar se olika saker. Naturligtvis ger att komma för långt bort inte dig så mycket i detalj, särskilt i färgerna. Det närmaste du borde få är 3 fot för alla objekt. Att komma för nära kan röra upp sökningen, alltför! Du kan se en visuell bild av hur nära bör du få ovan [PIC 4].
Självklart inte gå för fort. Det enda sättet som det vet var saker är, är att matcha saker till saker det har redan skannas. Rör sig snabbt, särskilt till ett ställe där det har aldrig skannas, kommer strula till det, och kommer att antingen fel eller lägga till objekt på fel ställen i modellen.