Att göra en enkel spel i MS VisualBasic 6 (4 / 5 steg)
Steg 4: Skärm livligheten
Skärm livligheten händer när spelare lägger 2 kvarter korrekt ovanpå varandra. (se BlockLever timer kod). För att göra detta måste vi flytta alla "Live" block ner. Levande block hänvisar till arrayen BAlive förklarade vi innan. vilka har block framgång eller misslyckande som ett booleskt värde. (ändrat i BlockLever timer).
Skärm Animation som jag har gjort fungerar med en Counter variabel och en Boolean Variable(discussed later). så det första kommer att vi förklara den. i allmänhet - deklarationer.
Dim SYC As Integer, noanim som Boolean
Okej. nu lägga till en Timer, namn: ScreenAnim - aktiverad: False - intervall: 25
Skriv följande kod:
Private Sub ScreenAnim_Timer()
SYC = SYC + 1
hoppa = 225
Om noanim sedan hoppa =-225
För i = 1 till CBLOCK
"om block är levande
Om BAlive(i) då Block(i). Toppen = Block(i). Topp + jump
Nästa jag
BaseBlock.Top = BaseBlock.Top + hoppa
Om SYC = 10 sedan
noanim = False
SYC = 0
ScreenAnim.Enabled = False
Slut om
End Sub
-Stäng kodredigeraren. Dubbelklicka på formulär och skriv följande koder. i denna del beskrivs värdena som start. som mål.
CBLOCK = 0
rev = False
Mål = 15 ' max block
cmdU.Visible = False
cmdD.Visible = False
TRemain = mål - TBlocks
Kalla Annoy(0)
Nästa sida till det sista steget...