Att göra en enkel spel i MS VisualBasic 6 (2 / 5 steg)
Steg 2: Objekt och animationer
Du kan skapa kontroll matriser med de flesta av kontrollerna i VB6.
lägga till dessa kontroller.
En etikett som heter lbTotal
En etikett som heter lbCorrect
En etikett som heter lbWrong
En etikett som heter lbRemain
En kommandoknapp som heter "cmdU" - synlig: falskt
En kommandoknapp som heter "cmdD" - synlig: falskt
Etiketter skriker deras funktion och knappar är att rulla byggnaden i slutet.
Skapa matrisen (för block)
1. om du använder GIF-bilder som har insyn använder bildkontroll . om inte, Använd PictureBox. (Jag har använt PictureBox här)
2. döp om den till "Block"
3. för egenskapen AutoSize Sant
4. ange BorderStyle -egenskapen till ingen
5. ange egenskapen Index till '0' ***
6. Klicka på Picture -egenskap och klicka sedan på knappen längst till höger. Hitta ditt hus block bild och tryck på öppna.
7. flytta den till toppen av Form
Det är den egenskap som anger vb detta är en kontrollmatris. nu om du kopierar och klistrar in den visas inte meddelandet säger "Vill du skapa en kontrollmatris..."
Att göra blocket svängande Animation:
gör detta, lägga till en Timer kontroll. med namnet på: "CCMove" (Crane kabel flytta!) och intervallvärdet av "25". Det måste vara aktiverad som standard.
men först skapa en form som i marknivå och lägga ner i formuläret. Namn den "BaseBlock" (den svängande Block fungerar med måtten på det här objektet)
nu dubbelklicka på timern du skapat och skriva denna del av koden i Timer-händelsen.
Om rev sedan
"gå till höger
Block(0). Vänster = Block(0). Vänster + 100
Om Block(0). Vänster > BaseBlock.Left + BaseBlock.Width - (Block(0). Bredd \ 2) sedan rev = False
Annat
"gå till vänster
Block(0). Vänster = Block(0). Vänster - 100
Om Block(0). Vänster < BaseBlock.Left - (Block(0). Bredd \ 2) sedan rev = sant
Slut om
gå till General - deklarationsavsnittet nu och skriver detta:
Dim rev som Boolean
Detta kommer att deklarera en variabel som heter rev i typ av Boolean. Denna variabel för i CCMove Timer att växla rörelseriktning.
Nu slå 'Spela' för att driva projektet och testa den svängande animationen.
>> Vad gör timern?
Det flyttar block 0 i en riktning tills den når den begränsningen du för sedan växlar riktning. begränsningen här är baserad på "BaseBlock" objekt med förskjutningen av 1/2 block bredd från vänster och höger.