Att göra en text baserat äventyr (1 / 4 steg)
Steg 1: Koden du kommer att använda
Så att börja med ska du behöver lära dig några batch kod. Det är mycket lika php så om du vet vissa som detta kommer att vara mycket lätt att följa. Det är också ett språk som är ganska snabbt att göra. Här är några av de grundläggande skript.
av - bör du alltid börja med detta annars efter varje del i koden visas den fullständiga sökvägen så det är oläsligt.
[]-I princip det namn som du kommer att se i baren på filen så bara fylla i parentes med namnet på ditt spel.
: exempel-dessa är olika delar av din koder som är viktiga för när människor fattar beslut om att gå de riktas till olika delar. Du måste ringa dem alla är olika och du kan kalla dem vad du vill.
CLS-detta rensar aktuella skriften på skärmen så att du bör lägga det efter de flesta av de olika delarna.
eko - allt efter den kommer att visas på skärmen för exempel-echo Hej världen! visar Hej världen!
paus - detta behövs för att man skall kunna läsa vad det står annars det kommer att gå direkt om inte efteråt måste du sätta en ingång.
Set/a exempel = - Set/a är inställning eller skapa en aritmetisk variabel så många. Detta kommer att användas för att skapa en variabel som ett tal, till exempel vad deras poäng är. Sedan kan du konfigurera den till något eller om du håller den tom så sätts av användaren.
Ställ in /p exempel = - detta är för att göra en strängvariabel så att en variabel som ett ord. Detta kan användas för människor för att skriva om de vill gå eller du kan bara använda den och sätta ett ord i slutet. Sedan kan du sätta den till något ord eller hålla den tom så det kommer att ställas in av användaren.
Set/a exempel = % exempel % + 1-Detta är att variabeln som sin egen plus ett nummer så om innan handen det var 3 det nu skulle vara 4. Detta är användbart för att ange noter ect.
om % exempel % equ exempel goto: exempel-detta kan tas efter användarindata så när de har skrev dit de vill gå om de har skrev det korrekt det kommer att gå till en viss del av koden. Det första "exemplet" är variabel och du måste använda samma som innan, den nästa bit "equ exempel" visar att om det är lika med vad du än väljer att "gå till" kommer det göra det gå till den del av koden till exempel: starta. Så om det flera olika beslut som användaren kan göra bara upprepa ändra detta, men de två sista "exemplet".
om % exempel % neq exempel goto: exempel-detta är motsatsen till han andra en och du lägga den i slutet av andra så här är om det inte är lika att det kommer att gå till en viss plats. Så du kan använda den om de sätter fel sak i det kommer att gå tillbaka till början av avsnittet ect.
% exempel %-om du sätter detta i en text det kommer att ge de nummer eller sträng som är kopplad med den. Till exempel "echo din poäng är-% exempel %" och kan säga om det var 2 det skulle visa din poäng är 2.
avsluta - du placerar detta någonstans till exempel efter goto att avsluta programmet på den punkten.
goto-du kan också bara göra goto på att gå till en viss del av koden på den punkten.
Om avsnittet du vill gå till nästa är strax under den som du gör, du inte behöver lägga till goto.
Nästa steg visar du del av ett projekt så att du kan komma tillrätta med vad du gör om du är osäker. Det använder koden som visas här.