Att göra en tusenfoting fossil. (4 / 7 steg)
Steg 4: Konstruera kroppen.
En freehand nod användes för att kunna dra den grundläggande formen av en tusenfoting själv men det kan vara någon form. Nyckeln är att skapa punkter på denna form och använda dem som översätter punkt i segmentet.
* Skapa en freehand-nod. Rita en enkel ringlad linje i visningsprogrammet.
* Skapa en resample nod. Inställd 'av längd' metod och längd till 50. Skicka freehand1 till formen.
* Skapa en punkt nod. Ansluta resample1 till den.
* Anslut denna punkt nod till Översätt för noden segment.
Du bör se ett segment på varje punkt för punkt noden. De dåligt roteras och alla av samma dimension.
Variationer för armarna.
Vi höll en parameter för att ändra segment rotation för varje arm. Detta steg kommer att behandla detta för att skapa olika rotationer för varje arm. Vi kommer också att ändra rotation av varje arm baserat på tidigare.
* Skapa en greve nod. Ansluta point1 till den.
* Skapa ett slumptal nod. Anslut count1 till belopp. Inställd på Min och Max -1 och 1.
* Anslut slumpmässiga nummer1 till Segment_rotation i noden segment.
* Skapa en SKIFT nod. Ansluta point1 till den. Ange belopp 1.
* Skapa en vinkel nod. Anslut point1 till Point1 och shift1 till poäng2.
* Skapa en subtrahera nod. Anslut angle1 till värde1. Ange värde2 till 90.
* Anslut subtrahera till vinkel på noden segment.
Variationer för segmentet.
Det finns fortfarande två öppna portar på noden segment. Den första en - segment - som innehåller antalet segment för varje arm kan anges till 16.
Andra är dock mer intressant. Den skalar ner segmentet. Tanken är att skapa en våg som gör det möjligt att ha variationer i tjocklek. Från stora till små tillbaka till stora eller förfarandet tid några efter varandra.
* Skapa en rad nod. Anslut count1 till slut. För tillfället lämna steg 1.
* Skapa en våg nod. Anslut range1 till ram. Ställ in Min, Max 5 och 10. Som hastigheten till 60.
* Skapa en multiplicera nod. Anslut wave1 till värde1. Ställa in värde2 till 25.
* Skapa en abs-nod. Ansluta multiply1 till den.
* Skapa en punkt nod. Anslut abs1 till både X och Y.
* Anslut make_point1 till omfattningen av noden segment.
Detta nätverk är stilla playable. Ändra utsäde av slumpmässiga nummer1 om du vill ändra segment rotation. Eller bana väg i noden frihand Rita en ny.
En skärmdump av nätverket är överst i det här steget.