Att göra en tusenfoting fossil. (5 / 7 steg)
Steg 5: Konstruera huvud och svans.
Att bygga huvud och svans är ganska liknande till konstruktionen gjort i noden segment. Skillnaden är att vi kommer att skapa mer än två punkter för att ansluta en arm nod till. Och ja: noden arm kommer att användas igen...
* Skapa en ellips nod. Ställa in dess dimensioner till 180 * 200.
* Skapa en resample nod. Ange metod för 'av längd' och ange längd till 40. Anslut ellipse1 till formen.
* Skapa en punkt nod. Ansluta resample1 till den.
Välj de högsta poäng.
Jag vill välja pekar på den bästa sidan av formen. NodeBox gör några sortering förfarande, en av dem är ett slags Y-axeln.
* Skapa en (grå) sortera nod. Inställd på Order Y. Anslut point1 till den.
* Skapa en slice nod. In beloppet till 5 och Anslut sort1 till listan.
* Kopiera noden arm i segmentet nätverket. Du kan kopiera klistra noder genom att markera dem och använda genvägar cmd-c / cmd-v | CTRL-c / ctrl-v
* Anslut slice1 till platsen för denna arm nod.
Jag vill använda punkterna på samma sätt som förut i segmentet nätverket: som en plats för en arm och som ett sätt att rotera dem från ursprunget och som flera segment rotation.
* Skapa en vinkel nod. Anslut slice1 till poäng2. Ange Point1 till origo (0,0). * Skapa en greve nod. Ansluta slice1 till den.
* Skapa en subtrahera nod. Ansluta angle1 till värde1 och värde2 att -90.
* Anslut subtract1 till vinkeln på noden arm.
* Skapa ett slumptal nod. Anslut count1 till belopp. Ställa in min / max till -0,5, 0,5.
* Anslut random_numbers1 till segmentet rotation av noden arm.
Få ihop och skapa ett undernät.
Detta steg kommer att få alla former tillsammans och göra den controllable över rotation och översättning.
* Skapa en nod combine. Anslut ellipse1 Lista1 och arm till Lista2.
* Skapa en rotera nod. Anslut combine1 till formen.
* Skapa en Översätt nod. Anslut rotate1 till formen.
Välj alla noder och skapa ett undernät. Kalla det huvud.
Gå tillbaka i sin barn och publicera:
* översätter av translate1, kalla det läge
* rotate1, kalla det vinkel vinkel
-segment för arm, kalla det segment
* utsäde av random_numbers1, kalla det segment utsäde.
Transformationer.
Nästa steg är att placera huvudet på den första punkten i kroppen och rotera den baserad på vinkeln jämfört med den andra punkten.
* Skapa en första nod. Ansluta point1 noden till den.
* Anslut denna first1 till noden huvudet plats port.
* Skapa en andra nod. Koppla point1 nod till det också.
* Skapa en vinkel nod. Anslut first1 till Point1 port och second1 till poäng2 port.
* Skapa en subtrahera nod. Ansluta angle2 till värde1 och värde2 att 90.
* Anslut subtract2 till noden huvudet Angle port.
Svansen är mer av samma.
Ta en kopia av noden huvud och kallar det svans. Gå i delnätverk och ändra några parametrar:
* Mindre pekar på storleken av slice1. Vilket betyder att den har mindre vapen.
* Ändra storlek på grundläggande ellipsen. Svansen är mindre som chef.
* Uppfinna en parameter själv och genomföra den.
* Gå tillbaka till nätverkets rot.
För positionering och roterande del är det inte möjligt att använda den första och andra punkten. I stället kommer vi flytta punkt originallistan och använda en sista nod två gånger: en första tid på listan och en andra gång på listan skiftat.
* Skapa en SKIFT nod. Anslut point1 till listan. Ange till -1.
* Skapa två sista noden. Anslut point1 till den första och shift1 till den andra.
* Anslut Efternamn1 till plats port för noden svans.
* Skapa en vinkel nod. Anslut Efternamn1 till Point1 och Efternamn2 till poäng2.
* Skapa en subtrahera nod. Ansluta angle3 till värde1 och värde2 att 90.
* Anslut subtract3 till svans vinkel port.
Alla lager kombinerat.
* Skapa en nod combine.
* Anslut segmentet till Lista1.
* Anslut huvud till Lista2.
* Anslut svans till List3.
* Göra det.
* Skapa en gruppnod. Ansluta combine1 till den.
* Skapa en justera nod. Ställa in Halign och nederkant till mitten / centrum.
De två sista noderna är gruppera formen i en geometri och att anpassa det till ursprung.
Skärmdumpar av nätverken är på toppen av det här steget.