Avancerade Multimedia Center (1 / 15 steg)
Steg 1: 1. Introduktion
Underhållning
är en form av aktivitet som innehar den uppmärksamhet och intresse för en publik eller ger glädje och förtjusning. Det kan vara en idé eller en uppgift, men är mer sannolikt att vara en av de aktiviteter eller händelser som har utvecklats under tusentals år speciellt för att hålla en publikens uppmärksamhet.
Även om människors uppmärksamhet hålls av olika saker, eftersom individer har olika preferenser i underhållning, är de flesta formerna igenkännligt och bekant. Berättande, musik, drama, dans och olika typer av prestanda finns i alla kulturer, understöddes i kungliga domstolar, utvecklats till sofistikerade former och med tiden blev tillgänglig för alla medborgare. Processen har påskyndats i modern tid av en nöjesbranschen vilka poster och säljer underhållningsprodukter. Underhållning utvecklas och kan anpassas för att passa någon skala, från en person som väljer en privat underhållning, som att titta på TV (filmer, TV-serie), lyssna på musik. Detta blev en daglig verksamhet för nästan alla.
Eftersom datorer fanns i varje modern hushåll, började det användas också i underhållningssyfte. Lyssna på online (eller nedladdade) musik, titta på strömmande video eller nedladdade filmer (även om olaglig i vissa fall) är numera en gemensam vana. Moderna datorer tenderar att ha lägre strömförbrukning, och de kommer också i mindre formfaktorer. Dessa är idealiska kandidater för att bygga HTPCs (Home Theater PC). ARM-baserade processorer också blev tillräckligt kraftfull för att enkelt avkoda 1080p (HD) innehåll, därför även dessa blev ganska vanligt i HTPC uppställningar. Viktigare vore den programvara aspekten, som även den mest kraftfulla setup kan vara besvärligt att användas om GUI (Graphical User Interface) inte var avsedd att användas med en fjärrkontroll/TV. Eftersom det kommer att behandlas i nästa kapitel, lyckligtvis det kraftfulla öppen källkod lösningar tillgängliga.