AVR Assembler handledning 3 (3 / 9 steg)

Steg 3: Blink.asm

Här är koden kommer vi att diskutera idag:

;************************************
; Skrivet av: 1o_o7
; datum: < 2014|10|29 >
; version: 1.0
; filen sparas som: blink.asm
; för AVR: atmega328p
; klockfrekvens: 16MHz (valfritt)
;************************************

; Programmera funcion:---
; räknas av sekunder av blinkar en LED
;
; PD4---> LED---> R (330 ohm)---> GND
;
;--------------------------------------

.nolist
.include ". / m328Pdef.inc"
.lista

;==============
; Förklaringar:

.def temp = r16
.def flödar över = r17

.org 0x0000; minnesplats (PC) för reset handler
rjmp Reset; JMP kostar 2 cpu-cykler och rjmp kostar endast 1
; så om du inte behöver hoppa över 8 k bytes
; du behöver bara rjmp. Vissa mikrokontroller därför endast
; har rjmp och inte jmp
.org 0x0020; minnesplats för Timer0 overflow handler
rjmp overflow_handler; gå hit om en timer0 spill avbrott inträffar

;============

Reset:
LDI temp, 0b00000101
ut TCCR0B, temp; ställa klocka Selector bitar CS00, CS01, CS02 till 101
; Detta sätter Timer Counter0, TCNT0 i FCPU/1024-läge
; så det fästingar på CPU freq/1024
LDI temp, 0b00000001
STS TIMSK0, temp; anges Timer Overflow avbryta aktiverar (TOIE0)
; Timer-avbrott Mask register (TIMSK0)

SEI; aktiverar global avbrott--motsvarar "sbi SREG, jag"

Färgtemp
ut TCNT0, temp; initiera Timer/Counter 0

SBI DDRD, 4. ställa in PD4 att produktionen

;======================
; Huvuddelen av programmet:

Blink:
SBI PORTD, 4. slå på lampan på PD4
rcall försening. dröjsmål är 1/2 andra
CBI PORTD, 4. stänga av lampan på PD4
rcall försening. dröjsmål är 1/2 andra
rjmp blink; loop tillbaka till början

fördröjning:
CLR översvämningar; uppsättning flödar över till 0
sec_count:
CPI översvämningar, 30; Jämför antalet översvämningar och 30
brne sec_count; filial för att tillbaka till sec_count om inte lika
ret; om 30 svämmar över har inträffat att blinka

overflow_handler:
Inc översvämningar; lägga till 1 till variabeln svämmar över
CPI översvämningar, 61; Jämför med 61
brne PC + 2. Program Counter + 2 (hoppa över nästa rad) om inte lika
CLR översvämningar; om 61 flödar över inträffade nollställs räknaren
Reti; returnera från avbrott

Som ni kan se är mina kommentarer lite mer kort nu. När vi vet vad kommandon i instruktionsuppsättningen gör behöver vi inte förklara det i kommentarer. Vi måste bara förklara vad som händer från synpunkt av programmet.

Vi kommer att diskutera vad alla innebär denna bit för bit, men först låt oss försöka få ett globalt perspektiv. Huvuddelen av programmet fungerar på följande sätt.

Först vi ställa in bit 4 i PORTD med "sbi PORTD, 4" detta skickar en 1 till PD4 som sätter spänningen till 5V på det klämmer fast. Detta kommer att slå på lampan. Vi sedan hoppa till "delay" subrutin som räknar ut 1/2 en sekund (vi kommer att förklara hur det gör detta senare). Vi återvänder sedan för att blinka och rensa bit 4 på PORTD som anger PD4 till 0V och därmed stänger av lysdioden. Vi sedan fördröja för en annan 1/2 sekund och sedan hoppa tillbaka till början av blink igen med "rjmp blink".

Ni kör den här koden och se att den gör vad den ska.

Och där har du det! Det är all denna kod gör fysiskt. Inre mekaniken i vad mikrokontroller gör är lite mer engagerade och det är därför vi gör denna tutorial. Så låt oss diskutera varje avsnitt i sin tur.

Se Steg
Relaterade Ämnen

AVR Assembler handledning 11

Välkommen till handledning 11!I den här korta guiden kommer vi slutligen att bygga den första delen av vårt sista projekt.Det första du bör göra är att gå till det allra sista steget i denna tutorial och titta på videon. Sedan komma tillbaka hit. [pa...

AVR Assembler handledning 6

Välkommen till Tutorial 6!Dagens handledning kommer att vara kort där vi kommer att utveckla en enkel metod att kommunicera data mellan en atmega328p och en med två portar ansluta dem. Vi kommer ta sedan tärningarna rullen från läraren 4 och registre...

AVR Assembler handledning 8

Välkommen till Tutorial 8!I denna kort tutorial ska vi ta lite av en skenmanöver från att införa nya aspekter av assembler programmering att visa hur man flytta våra prototyper komponenter till ett separat "tryckta" kretskort. Anledningen är att...

AVR Assembler handledning 10

Välkommen till handledning 10!Ledsen att det tog så lång tid för att få denna nästa avbetalning ut men detta är en ganska hektisk tid på året. I alla fall, är här det!Vi har kommit långt och du förmodligen redan är kompetenta nog att skriva många int...

AVR Assembler handledning 5

Idag kommer vi att ta en närmare titt på de olika minnesplatserna i Atmega328p mikrokontroller och se om vi bättre kan förstå hur saker lagras, där de lagras och hur pekare och uppslagstabeller fungerar.Handledningen kommer att delas upp i två delar....

AVR Assembler Tutorial 1

Jag har beslutat att skriva en serie tutorials om hur man skriver assembler program för den Atmega328p som är mikrokontroller används i Arduino. Om människor förblir intresserad fortsätter jag att lägga ut en en vecka eller så tills jag får slut på l...

AVR Assembler Övningsexempel 7

Välkommen till Övningsexempel 7!Idag vi första visar hur du rensar en knappsats och sedan visar hur du använder Analog ingång hamnarna för att kommunicera med knappsatsen.Vi kommer att göra med avbrott och en enda tråd som indata. Vi kommer tråd knap...

AVR Assembler Övningsexempel 9

Välkommen till Övningsexempel 9.Idag kommer vi att visa hur du kan styra både 7-segment display och en 4-siffrig display med våra ATmega328P och AVR assembler kod. I samband med detta får vi ta omvägar till hur du använder stacken för att minska anta...

AVR Assembler Tutorial 2

Denna handledning är en fortsättning på "AVR Assembler Tutorial 1"Om du inte har gått igenom Tutorial 1 bör du sluta nu och göra att man först.I den här guiden kommer vi fortsätta vår studie av assembler programmering av den atmega328p som använ...

AVR Assembler Övningsexempel 4

Välkommen till tutorial nummer 4!I den här guiden kommer vi att bygga en krets som kommer att simulera rullning av två tärningar. Sedan kommer vi först skriva en brute force-program som gör jobbet. Sedan kommer vi förenklar det programmet på olika sä...

En avancerad metod för Arduino & AVR programmering

Detta instructable är ett måste läsa för alla som är bekanta med core AVR chips och Arduino.Tja, mer konkret, när jag läste den instructable kommer du att kunna:1) vet väl skillnaden mellan AVR och Arduino.2) programmering Arduino med WinAVR & använd...

Utveckling styrelsen för Attiny84 mikrokontroller

Detta är en utveckling styrelse för Attiny84 mikrokontroller. Tha Attiny84 chip har 11 pins adresserbara med Arduino IDE, 8k flashminne för lagring av program och 512 byte ram tillgängligt för variablerna stack och program.En funktion av den Attiny84...

Hur man ladda program till en Arduino UNO från Atmel Studio 7

I denna korta Instructable kommer vi att lära sig att ladda ett program till en Arduino UNO ombord med Atmel Studio istället för Arduino IDE. Detta är användbart när du behöver utveckla ett program med fler advance funktioner eller på ett annat språk...

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!Nu uppdaterad för Arduino 1.6.6 November 2015!Använd endast två resistorer och två dioder för att generera full skärm video. Text 47 x 29 8 x 8 tecken, dubbla vertikala upplösningen (47 x 57...

Älskling, jag krympte Arduino: flytta från Arduino till ATtiny och skriva din kod i ren AVR-C

Arduino är en stor hård- och mjukvaruplattform, men med alla dess funktioner är det också lite uppsvälld och ofta behöver du bara en liten del av alla funktioner. Projektet kräver ibland för att ha mindre och billigare enheter. Vad du behöver är ATti...

65xx teknik-församlingen språk programmering med W65C02SXB-handledning 1

Western Design Center (WDC) har beslutat att skriva en serie tutorials på hur du kommer igång med vår 65xx teknik och hur man skriver assembler program för 65xx familjen för ICs. Denna handledning kommer att baseras på använda det Standard W65C02 chi...

AVR fuse grunderna: kör en avr med en extern klocka

säkringar är bland de svåraste ämnen som jag stött på samtidigt lära sig om programmering microcontrollers. Även efter att söka och läsa flitigt, kunde jag fortfarande inte lyckas rensa mitt begrepp om dem. Men sedan jag började lära dem ta en i tage...

AVR programmering med Arduino, AVRdude och AVR-gcc

AVR är en gemensam, billig typ av mikro-controller som kan verka skrämmande att arbeta med, men oroa dig inte! När du har Ställ in grundläggande kunskap och kan de bli inte bara nyttigt, men viktigt att nya projektidéer som du drömmer upp!Denna handl...

Idiot's Guide till programmering AVR: s på de billiga (med Arduino IDE!)

Mikrokontroller är, utan tvekan, fantastiska små saker. De är mångsidiga, kraftfull och mycket små. Tyvärr, den sistnämnda drag också delas av både min plånbok och mina kunskaper i programmering. Min förståelse av C är dålig, och jag har knappt råd a...