Balansera plattan spel - Ramy Mounir - göra kurs! (5 / 6 steg)
Steg 5: Arduino skiss
Kommenterade arduino skiss bifogas detta steg.
Skissen är uppdelad i två flikar, den främsta fliken och fliken funktioner.
Huvudfliken är i grunden en switch fall i loop funktion. Det appeller för läget kontrollera funktion och går till rätt fallet utifrån vad man får tillbaka från det läget kontrollera funktionen.
Fliken funktioner innehåller 5 funktioner:
setplane(); här fungerar anger planet horisontellt i setup-funktionen
checkbuttons(); denna funktioner kontroller för att se vilket läge är vi i. Om joysticken inte är i sin normala position, returneras det lämpliga ärendenummer. Likaså om den upptäcker ett ljus värde större än det angivna värdet, tillbaka sin avkastning ett annat ärendenummer. Om ingenting upptäcks kommer standardskiftläget att aktiveras.
followlight(); håller ett visst avstånd mellan fotocellen och ficklampan med ett proportionellt system på felet mellan önskade och faktiska ljusvärde.
Balance(); gör samma som followlight() men använder accelerometern värden i stället för ljus värden.
followjoystick(); kartor insignalen från joystick till pwm utsignalen till servomotorer.