Ballonator 2000, ett mindator projekt (3 / 5 steg)
Steg 3: ledningar
När formen är gjord, kan vi börja sätta i ledningar och elektronik i. Vi skär små hål i slangen att driva den ledde genom. Det är också önskvärt att sätta Arduino och batteriet nära öppningarna.
Jag har bifogat ett flödesschema för att visa hur ledningarna gjordes för att spara lite tid att räkna allt ut.
När allt detta var gjort lekte vi med bollen lite. Vi fann det också roligt att leka med det i mörkret där ljus och färger verkligen kom ut bra.
Den sista bilden är av skriptet vi används för Arduino. Du kan ändra färgerna genom att leta upp deras RGB antal och att ange det i skriptet om du önskar mer och andra färger, jag har bifogat skriptet i filen form.
Eller du kan kopiera klistra in den här inte bör det fungerar:
int blauw = 11; int rood = 10; int groen = 9; int drood, crood; int dblauw, cblauw; int dgroen, cgroen; int kleur; void setup() {pinMode (9, OUTPUT); pinMode (10, OUTPUT); pinMode (11, OUTPUT); drood = random(0,0); dblauw = random(0,0); dgroen = random (0, 0);} void loop(){analogWrite(rood,crood); analogWrite(blauw,cblauw); analogWrite(groen,cgroen); if(crood > drood) {crood--;} IF(crood < Drood) {crood ++;} IF(cgroen > dgroen) {cgroen--;} IF(cgroen < dgroen) {cgroen ++;} IF(cblauw > dblauw) {cblauw--;} IF(cblauw < dblauw) {cblauw ++;} om (cblauw == dblauw & & cgroen == dgroen & & crood == drood) {delay(5000); kleur = random(1,5); växla (kleur) {mål 1: dgroen = 255, drood = 0; dblauw = 0; break; fall 2: dgroen = 0; drood = 255; dblauw = 0; break; fall 3: dgroen = 0; drood = 0; dblauw = 255, paus, fall 4: dgroen = 0; drood = 255; dblauw = 255, paus, standard:;}} Delay(5); }