BaW-Bot del 1: Bygga en Arduino på ett bräde (6 / 6 steg)
Steg 6: Anslut stift 13 LED
Slutligen, låt oss lägga LED finner vi på stift 13 av Arduino Uno. Detta är en användbar LED att ha ombord för felsökning eller som en indikator. Vi ska också använda det nu för att testa att styrelsen fungerar korrekt.
Ansluta lysdioden
Placera lampan på bordet, sedan ansluta en 220 Ohm motstånd från GND till lampa katod.
Lägga till en jumper tråd från LED anoden till stift 19 på ATmega.
Viktig anmärkning: fysiska pin siffrorna på mikroprocessorn är inte samma som den (logisk) pin-koder som du refererar till i dina skisser. Fysiska pin 19 kartor till logiska stift 13. Se bilden nedan.
Testa i styrelsen
Det är dags för blink skissen! Dubbelkolla dina anslutningar, sedan ansluta FTDI styrelsen till din PC med en USB-kabel. Det här exemplet Anslut power hopparna från FTDI till din skärbräda först.
-Du bör märka en ny COM-port (under verktyg-Serial Port-menyn). Välj det här alternativet.
-Under verktyg-styrelsen, välja den lämplig styrelsen att matcha din starthanterare (troligen en Uno)
-Sedan ladda Blink skissen och ladda upp den.
LAMPAN bör flash några gånger och sedan Tx och Rx lamporna på FTDI bör blinkar fram och tillbaka som skissen är upp.
När skissen har laddats, borde du se den tröstande slow flash led.
Åh nej - skissen inte ladda upp!
Är du säker att din microcontroller kommer med en bootloader. Om inte, inte panik - det är ett sätt att bränna en bootloader på ditt chip.
Grattis!
Du är nu redo att gå vidare till del 2 i serien, spelar med motorer till skapa en grundläggande BaW-Bot.