Blinky fisk - kicken Project (10 / 15 steg)
Steg 10: Mer kod - Larsen Scanner
Här är en rolig sketch från Kathy, som är en Kickstarter backer---tack Kathy!
När knappen trycks, kommer det slå lysdioderna på och blinka dem som en Larsen Scanner. Och om du håller ned knappen i några sekunder, det kommer stänga av.
///////////////////// ARDUINO CODE ////////////////////////////////////// int knappen = 12. knappen på stift 12 int button_state = 0; se om knappen har tryckts void setup() { void loop() { Kontrollera om det finns en förändring void blinky_fish() { för (int jag = 11; jag > 8; i--) {
/ * Kombinerar koden från "Att komma igång med Arduino" av Massimo Banzi
http://shop.OReilly.com/Product/9780596155520.do * /
/*
från Kathy på kicken - 4/7/2013
när knappen trycks, det kommer slå lysdioderna på och blinka dem som en Larsen Scanner. Och om du håller ned knappen i några sekunder, det ska vända den bort
*/
int pullup = 13. använda pullup på stift 13
int val = 0; används för att lagra statligt av ingångsstiftet
int old_val = 0; tidigare värde för "val"
int delay_time = 250; Hur snabbt eller långsamt lysdioderna blinkar
Ställ in lysdioder som utgång
för (int jag = 11; jag > 8; i--) {
pinMode (i, matas);
}
pinMode (knapp, indata); ställa in knappen som indata
digitalWrite (pullup, hög); Ställ in pullup ska på
}
{
Val = digitalRead(button); Läs om knappen trycks
om ((val == HIGH) & & (old_val == låg)) {
button_state = 1 - button_state;
Delay(10);
}
old_val = val;
om (button_state == 1) {
för (int jag = 11; jag > 8; i--) {
digitalWrite (i, låg); om lysdioderna är på och trycker på knappen, stänga av dem
}
}
annat {
blinky_fish(); om lampor släckta och trycker på knappen, slå dem på
}
}
}
blinka lysdioderna på och av i sekvens som KITT i Knight Rider (aka Larsen
digitalWrite i, hög.
Delay(delay_time);
digitalWrite (i, låg);
}
för (int jag = 9; jag < 11; i ++) {
digitalWrite i, hög.
Delay(delay_time);
digitalWrite (i, låg);
}
}