Böjda laser böjt trä (10 / 10 steg)
Steg 10: Parametriska kerf böjning
Jag har använt PANELNING verktyg för gräshoppa för att generera mönster på böjda ytor. PANELNING verktyg "morph 2D" verktyget kan du morph en 2D kurva på en 3D-yta. Det gör detta genom att dela upp en yta av dess UV domänen för att skapa ett rutnät. Sedan den sträcker sig ett mönster i de ramar som skapats av rutnätet. I detta fall jag morphing det på en tillplattad 2D yta, men det verkar att mönstret inte ändras när det är platt. Jag antar att domänen yta är lika på den platta ytan (rätta mig om jag har fel). Mönstret på bilderna är skapad av ett rutnät med 1 division i U riktning och X antal divisioner i V riktning. Denna process generellt fungerar bra för enkla band-liknande ytor, men är inte ett korrekt sätt att generera rätt böj för varje yta.
Bilderna ovan är bevis av begreppen används för min instructable Bloom lampa och en annan lampa som är fortfarande ett pågående arbete.
Nästa steg blir att algoritmiskt beräkna densiteten av de mönster baserat på krökning av ytan och riktning av böjen. En idé skulle vara att hitta punkterna med de flesta krökning på ytan och använda dessa punkter som rutnät attraktorer.
Om du har idéer, vänligen plocka upp där jag har slutade och kom ihåg att dela den med resten av oss.
Njut av din kurviga trä!