Bygga din egen superhjälte (2 / 8 steg)
Steg 2: Skiva och tärna
Du kan använda programmet du tillverkade karaktären i att utföra detta eller någon av ett antal 3D "verktyg." Målet är att isolera polygoner från en viss region (säga, vänster hand) och spara dem bort till en separat fil. Måste du flytta orientering på denna bit så att det importeras korrekt till CAM-programvara och skala det till önskad storlek. Ett program som kan göra detta är öppen källkod och heter MeshLab (http://meshlab.sourceforge.net/). Du ska också välja ett filformat som kan importeras och exporteras mellan alla olika IT-verktyg som du använder. Jag använder formatet Wavefront OBJ och har haft bra resultat med den.
Man kan tycka att eftersom en CNC-maskin används tungt i det projekt som du i slutändan har precision delar som passar exakt ihop och leder till en perfekt församling. Detta är långt ifrån sanningen. Medan CNC-maskin får du de grundläggande delarna, finns det en gräns för vad det kan maskin exakt när du arbetar med 3-dimensionella objekt. Routern lite projekt endast nedåt från utlastningsanordningen, så högsta trohet ses på en del som är vinkelrätt mot axeln. Som delen backar bort (säg, enda av boot om du bearbetning av vänster och höger halvorna av det), finns det en snabb minskning i detalj som resultat.
Med denna begränsning i åtanke måste du ofta göra val om var att dela upp ett element för att uppnå bästa leta. Med boot som ett exempel, jag hamnade bearbetning vänster och höger halvorna och sedan separat bara botten sula. Jag avbröt och kasseras enda från de två boot halvorna sedan i detalj var så dålig i detta område. Sedan ersatte jag den med den enda som var bearbetas separat. Detta tillvägagångssätt var nödvändigt i ett antal platser att producera detaljer som annars skulle ha gått förlorade.
En gång fullständig, lämnar denna fas av projektet dig med ett antal filer representerar olika kroppsdelar. I nästan alla fall blir det en höger och vänster (eller övre och lägre) halva som kommer att föras in CAM-programvara för att skapa verktygsbanor.