Bygga en bas fiol (3 / 4 steg)
Steg 3: konstruktion
Min bandsåg kommer endast åter såg trä upp till ca 8 inches, så visste jag på baksidan och framsidan skulle behöva limmas från fyra skivor av trä. Jag är avsedda för topp, tillbaka, och sidor till alla hamna i spänna av 1/4 till 5/16 inches tjock, så jag satte min åter sågning guide för en tjocklek på knappt 3/8 tums. Kanterna var tvungen att vara perfekt kvadrat och raka för limning, så rikthyvel är nödvändigt för detta steg. Jag använde en stor bit plywood täckt med bakplåtspapper som en platt limning tabell. Klämmor, spikat jag två parallella bitar av trä till plywood bara något större än fyra stycken ska limmas med lagom utrymme också en lång kil att utnyttjas i på ena sidan att tillämpa squeeze. Jag använde Titebond II för alla limma på detta projekt.
Halsen, tuning huvud och integrerad övre stödkloss skulle nästa limmade upp och klipp ut. Eftersom jag inte visste vad jag gjorde, lämnade jag en stor mängd virke till att limma sidorna och så småningom upp och tillbaka. Bakifrån visar hur långt hals bit sträcker sig in i kroppen för styrka på denna viktiga knutpunkt. Naturligtvis, har finger styrelsen inte gjort eller installerat på halsen ändå.
Sidor och botten var åter sågade och grovt slipad men vänster full bredd. Jag satte i styrelserna i badtunnan i ca 24 timmar att mjuka upp dem, och sedan böjde dem medan våta metoden heta röret. Det är där du tar en kanske fot lång bit av kanske två-tums järnrör, klämma det väldigt tight i vise och sikta en propan fackla rätt ner på insidan av röret. Använda tung handskar, du tvinga en böj i trä samtidigt gnugga det över heta röret, och träet börjar snart att bibehålla önskad form. Jag spänns sedan bitar över böjda former tills träet var ordentligt torr igen.
Nästa steg var att limma i sidor och botten tillsammans med hals lappa. På insidan blockerar underifrån kan du se att det finns stora limning i den nedre hörnen. Jag skär dessa av tjockt virke i vad som kan kallas "cross grain" mode. Detta sätt säden av båda sidor, botten och limning block kör alla samma riktning, så att alla av trä för att expandera och kontrakt på samma sätt under åren. Samma sak gäller för det stora blocket mitt i botten som kommer att bära hela tyngden av instrumentet när står på det är peg (som också var limmade i vid denna tid).
OK, nu får vi i några verkliga hem-spunna goofball engineering. Toppen och tillbaka måste vara böjd för styrka, så i botten och på sidorna måste klippas för att ge den nödvändiga formen. Dessa kurvor är väl visas på bilden av den färdiga botten av instrumentet. Dessa nedskärningar kan vara mycket komplicerat att räkna ut, så att diagrammet kallas "Laser" visar hur man gör formen utan att skruva. Ena sidan av ett block av skrot trä kapas till böjda formen enligt ritningen. En laserpekare är kopplad till en liten prova-torget. I block och bas justeras noggrant och som torg-med-laser flyttas över böjda kanten, laser pekar exakt raden av nödvändiga snittet.
Efter styckning, kerfing remsor behöva limmas på den främre och bakre kanterna på sidorna. Jag gjorde min egen eftersom jag hittade endast mycket små till salu, och jag ville börja med remsor ca 3/4 tum breda och djupa. Att göra dem: rippa trä (tydlig tall i detta fall) och sedan göra såg nedskärningar varje kanske 3/4 tum som är bara djupt nog att lämna om 1/16 tum av trä håller remsan ihop. Naturligtvis kan kerfing enkelt följa kurvor. Remsorna måste limmas på med tillräckligt med material sticker upp för forma dem (liksom kanterna sig) att matcha totala kurvan som behövs.
Nästa, toppen var fastlimmad. Det skars extra stor med avsikt att trimma kanterna senare.
Eftersom detta är en sådan otraditionella design, stärkande toppen för att stödja den enorma stressen från ett nedåtgående tryck på bron, var föremål för betydande, um, övervägande. Traditionell basar har en pinne inuti de fäster framsidan till baksidan, och jag trodde det skulle vara mycket viktigt både att hjälpa till med styrkan av bron, och att överföra vibrationer och göra ryggen en stor del av den akustiska resonansen. På traditionella basar är exakta placeringen av inre peg en mycket stor affär med avseende på tonen, etc. Men denna bas skulle inte ha överlägsen styrka som kommer från en normal viola snidade fotvalvet och jag kände något i vägen för uppiggande skulle vara kritisk.
Först, för att hantera trycket direkt under fötterna på bron, jag limmade på två 1/4 tum tjocka runda redwood kuddar. Då installerades två revben med nedskärningar noggrant matchas med kuddar som kör hela längden på toppen. Eftersom trycket i mitten av dessa revben kunde så småningom orsaka dem att bryta sig loss från toppen i ändarna, har block lagts till säkerhetskopiera ändarna av två långa revbenen. Jag la sedan en redwood arga lappar att stödja inlägget. Placeringen av denna pjäs är naturligtvis en stor gissning men avsedd att vara tillräckligt nära bron kuddar lägga till styrka, men tillräckligt långt bort från bron platsen så att det inte hindrar att för mycket vibrationer från bron som överförs till toppen. Detta var nog det viktigaste beslutet skall göras från den ultimata ljud kvaliteten POV, och det kom ner till en stor fet gissning.
För att göra inlägget stark men ljus (igen, så det inte skulle onödan dämpa ljud vibrationer) jag använde den lätta redwood och borrade hål för att ta bort onödigt material. En pad har lagts till för att göra en stark övergång till baksidan.
Efter att utforma och skära ut ljud hål, La jag några lite hängslen på grund av mycket svag cross säden kvar på resterande trä i dessa områden.
Så småningom var allt inuti rensade lite slipas lite och förseglade med shellack.
Okänd anledning, efter toppen var fastlimmad fanns en tendens för sidorna till varp utåt. Min lösning var att instant lim fyra lite borrade wood kvarter på kanterna, vilket kan ses i bilder tagna precis innan ryggen var fastlimmad. Jag använde några fin tråd för att dra sidorna rätt position. Efter ryggen var på, kunde jag klippa och ta bort kablarna genom sund hålen.
Jag vände ett fint block av valnöt på svarven att stödja foten peg och gjorde posten av en kraftig bit Rosewood som hade också förvandlas till storlek på svarven. Jag har ingen aning hur denna bit rosewood slutade upp i min butik, och en bit av 5/8 tum lönn pluggen skulle ha gjort alldeles utmärkt. Jag har en hand-me-down uppsättning 5/8 tum tap och dö för trä projekt så jag använde dem för att göra peg skruv i botten och därmed vara flyttbar (men inte justerbar).
Jag använde en router Jigg för att trimma kanterna på toppen och tillbaka, och köpte några breda vita bindande plast från Stewart McDonald att avsluta kanterna.
Jag kunde inte hitta något i min verkstad lämpar sig för en greppbräda och stränghållare, så jag körde över till Orlando för ett besök till trä rum på WoodCraft. Det valt jag en vacker pjäs av afrikanska Lacewood, som är mycket hårt och fet. Men miljontals vackra lockiga siffror i trä gör det fan att arbeta med. En resa över rikthyvel resulterar i små divots där lockigt säden marker ut. Så det behövs för att skära till ungefär rätt form och sedan slipas, som var en hel del arbete.
Med avseende på greppbrädan, formen är mycket kritisk. Jag föreslår att om du ska bygga en av dessa, hitta en anständig traditionella bas och göra en serie av mallar av formen greppbräda.
En bas kräver maskin tuning huvuden, och en full uppsättning kan kosta flera hundra dollar. Här är en länk för vissa mottagare, som är i intervallet $100 för en uppsättning av fyra.
http://www.uptonbass.com/Individual-tuning-Machines-Double-Bass/
Strängarna och en billig "student" bow kom från Shar musik.
Jag hade lite bra hård torr lönn liggande, så beslöt jag att göra min egen brygga. På något sätt gjorde jag en som var lite kort, och var tvungen att upprepa det här steget.
För muttern överst på greppbrädan använde jag ett par bitar av förkrympt typ G plexiglas, vilket är trevligt och hårt. En bit av benet är traditionella, men den hårda akryl fungerar bra.