C++ OpenGL ES Viewer i C# (1 / 8 steg)
Steg 1: Förbered din miljö
OK nog svammel, låt oss komma igång. Eller om du vill, bara hoppa till slutet där jag diskuterar med mina mallar. Jag rekommenderar starkt att läsa genomförandet men eftersom viss kunskap om hur det hela fungerar kunde visa sig ovärderligt.
Jag använder Xamarin rättegången med Visual Studio 2015 gemenskapen RC här eftersom det gör verkligen min levande lättare, särskilt när du arbetar med C++ och C# samtidigt på Android. Om du använder Xamarin Studio måste du göra C++-projekt i VS eller Xcode eller Eclipse eller Android Studio eller vad (eftersom Xamarin Studio egentligen inte göra C++) och sedan kopiera de kompilerade binärfilerna i projektet C#. Ställa upp det så att den använder den rätta DLL-fil för varje konfiguration (Debug eller Release) samt varje arkitektur (ARM vs x86 vs x64) kan vara knepigt. Kanske ska jag diskutera hur man gör detta i en senare handledning (om jag hittar en trevlig väg av gör den...). VS 2015 gör detta automatiskt för Android. För Windows görs det automatiskt på någon version av VS som stöder plattformen. För iOS VS 2015 kommer förhoppningsvis att stödja detta en gång släppt. Just nu kan det förmodligen slags göra det. Kontrollera i iOS och Xamarin.Forms steg för vissa bred information på att få detta arbetar utan VS 2015.
Första låt oss börja med att skapa en blindlösning. Jag vet att det finns en Xamarin.Forms mall men den använder fortfarande det gamla Windows Phone 8.0 Silverlight projekt som vi inte vill. Jag också tycker att det något full av skräp och frustration på VS 2015 (min nya bästa vän...). Du kommer sedan att möta något sådant första skärmdumpen.
Nästa vi måste skapa de enskilda projekten en efter en. Vi börjar med projekt som Windows först och sedan göra de andra senare när vi har Fönstren de arbetande. Så behöver vi för det första ett tomt WP 8.1 och vinna 8.1 C#-projekt. Sedan behöver vi en C++ WP och Win Runtime Component. Slutligen behöver vi ett delat C++-projekt för Runtime komponenterna. Jag har lagt några skärmdumpar av varje projekt som skapas med ett exempelnamn nedan.
Kom ihåg att lägga till de delade referenserna genom att högerklicka på den faktiska projekt "Refererar till" egendom, välja "Lägg till referens..." och välja lämpliga delade projektet.
Dessa projekt kommer att innehålla all plattform specifik kod som vi måste få en GLES betraktare komponenten och Renderer objektet utsätts för den delade (jag antar Xamarin kompatibel) C#-kod för programmet som vi kommer att skapa lite senare.