Cubecube: Ett konkret CAD gränssnitt. (1 / 20 steg)
Steg 1: Koncept och Design.
Systemet bakom Cubecube är enkel. Dess byggstenar varje innehåller ett litet motstånd, och som de staplades parallellt över en spänningsavdelare, en förändring i spänning kan läsas av en mikrokontroller. Fyra analoga multiplexorer bryter den Nano ingångar till 64 diskreta kanaler. Varje kanal, ordnade i en 8 x 8 grid, läser en föränderlig spänning bestäms av antalet kuber i stacken. Den nuvarande prototypen stöder upp till 640 kuber.
Cubecube inbyggd programvara och programvara, skriven av Kavinath Laud, byggdes Arduino och bearbetning. Cubecube bearbetning app använder Marius Watz Modelbuilder bibliotek för att underlätta export av STL (stereo lithograrphy)-filer. Detta gör det enkelt att gränssnittet direkt med alla 3D-skrivare system och tillåter en användare att utvidga Cubecubes funktionalitet med tredje part CAD miljöer.
Back-end av Cubecube är mångsidig. Utformat som ett CAD-gränssnitt, kan det ändras för valfritt antal maskinvarugränssnitt projekt eller experiment. Eftersom den är utformad med tillgänglighet i åtanke, Cubecube kan lätt vara hackat, upprepade, beslag eller annars repurposed. Öppen källkod ram det var uppbyggd kring ger alla verktyg för att göra sina egna Cubecube.
Cubecube gör att skapa enkla 3D-datormodeller så enkelt som att bygga med klossar. Enkelheten i dess front-end kan för alla som kan grepp och stack objekt möjlighet att arbeta med digital tillverkning metoder och tillgängligheten till dess backend-ger en utgångspunkt för fortsatt experimenterande i sfären av taktila CAD gränssnitt. Cubecube erbjuder ett annat sätt att tänka om datorstödd design och ger en konstig men bekant plattform för att skapa.