Designa en 4-bitars Adder i Quartus II (7 / 7 steg)
Steg 7: Stifttilldelningar
Eftersom vi har avslutat kretsen av vårt projekt, behöver vi tilldela indata och utdata stift att växlar och lysdioder i FPGA styrelsen. Detta är det verkliga testet för att se om kretsen fungerar.
1) Klicka på uppdrag.
2) gå ned till Pin Planner.
Ett nytt fönster visas med alla inkommande och utgående stift du har placerat i kretsen.
Se bild
3) ta dina FPGA manual eller google enhetens pin-beläggning.
Pin-beläggning ska gå igenom alla dina växlar, lysdioder, knappar och 7 segmenterar skärmar. Platsen för vart och ett får på samma rad som den. (ex: PIN_N25)
4) lokalisera Bit0-Bit3 på pin planeraren (bör vara alfabetisk).
5) Välj som växlar du vill använda för varje stift (jag använde switch0-switch3 för Bit0-Bit3, respektive)
6) leta upp växeln du vill använda och finna sin plats-ID. i din manual
7) pin planner, klicka på i rutan plats och använda den droppa-ned menyn välja rätt plats för det klämmer fast.
8) för din utgångar, kontrollera att PIN-koden motsvarar rätt segmentet 7 segment display.
9) ingång klockan ska ansluta till en inre klocka källa. Se till att använda den som har skalas korrekt med din clock_generator.
Obs: Kontrollera att input stift är bara växlar och knappar. Alla våra utgångar bör vara 7 segmenterar skärmar.
Här är ett exempel på vad du kan göra.
• Switch0-3 för Bit0-Bit3.
• Switch 4 för LoadA
• Strömbrytare 5 för LoadB
• Växla 6 för LoadC
• Växla 7 för kontroll
• Switch 8 för Gn
• Växla 17 för tydliga (eftersom det återställer hela kretsen, vi försöker hålla det borta från växlarna vi skulle flytta mer regelbundet)
• HEX7 för InputA-InputG
• HEX5 för StateMachineA-StateMachineG
• HEX3 för RegAA-RegAG
• HEX2 för RegBA-RegBG
• HEX0 för SumA-SumG
10) efter din stift tilldelas, stänga av pin planeraren.
11) åter sammanställa kretsen.
en) bearbetning -> Start sammanställning
12) se till att din FPGA hakas upp till sin makt.
13) göra säker din FPGA är ansluten till USB.
14) slå på din FPGA.
15) tillbaka i Quartus, gå till verktyg.
16) gå till programmerare och klicka.
17) Klicka på knappen installation av maskinvara.
18) Välj den USB-blaster.
19) Klicka på Start.
Alla 7 segment skärmar som används bör dyka upp som 0, om alla dina växlar är.
Använda din huggorm:
1) Stäng motsvarande tydlig på.
Detta verkar kontraproduktivt intuitivt, men hur det används i kretsen, klartext måste vara 1 för att gå runt att fungera.
2) använda växlar motsvarar Bit3-Bit0 för att välja ett nummer som du vill. Numret ska visas i en av de.
3) dra i spaken för LoadA. (Detta kan ta några sekunder).
4) efter numret visar i en andra 7 segment display, Vippomkopplare för LoadA off.
5) Välj din nästa nummer för Bit3-Bit0.
6) Vippomkopplare för LoadB.
7) Vippomkopplare för kontroll.
8) Visa för tillståndsdator bör öka från 0 till 1 inom några sekunder, när den gör det, stänger växeln för kontroll av.
9) inaktivera omkopplaren för LoadB.
Om din ställa upp är som mina, dina två nummer för A och B visas bredvid varandra. Vi kan också läsa in ett nummer i C, som är summan av A och B, men vi kommer inte att bry sig om eftersom vi vill se tillägg ske.
10) vrid kontrollen växla tillbaka på.
11) Låt den gå tills den tillståndsdator träffar 7, sedan stänger av.
12) sista displayen bör visa dig summan av dina två nummer!
När räknaren springer, kommer du se dina två nummer ändra som bits SKIFT genom registren och hamna i olika MUXs.
Nu när din huggorm fungerar, du kan lägga till andra projekt eller justera den så att den gör subtraktion eller ens multiplikation. Sammantaget hoppas jag du ser något komplexitet det låter så lätt. Om du har några frågor till mig om mitt projekt, eller möjligen om andra kretsar, maila mig på adp1