Desktop Racers - 3D tryckta Pull-back Racers (2 / 5 steg)
Steg 2: Designa din Racer
När du designar din egen bil i 3D modellering programvara, måste du överväga:
Hjulstorlek
Gummiband storlek
Ramform
Varför?
Storleken på hjulet måste vara större än de "redskap" som håller gummibandet att stoppa tänderna slår mot marken. Storleken på gummiband som du väljer att använda kan innebära att avståndet mellan ankaret och framsida axel kan vara större eller mindre. Formen på en ram kommer också att avgöra hur någon bil "Shell" passar in på chassit att ge den bättre aerodynamik eller bara att det ser ut som en riktig bil. Också komma ihåg hur axlarna kommer att passa på chassit. I min design skapade jag en "press-fit" socket som skulle tillåta axlarna att skjutas i, men hindra dem från att falla. Ett snitt var gjort, bara mindre än diametern på axeln, i toppen av uttaget så att med en liten kraft, det kunde gå, men måtten skulle förhindra att det faller ut
Att skapa ett skal
När du har utformat chassi, du bör införliva "pinnar" som kommer att hålla till ett yttre skal för ett bättre utseende. Några upphöjda cylindrar längs varje sida är tillräckligt för att ge en anständig håll, och de kan limmas ihop en gång tryckt.
Skalet själv kan vara allt du vill ha. Går vilda. Du kan modellera det ser ut som en superbil, en lastbil, även bara en plattform för att bära ljusa objekt över bordet. Vad kan du utforma, så länge det passar på chassit och lämnar tillräckligt utrymme för hjul och redskap.
Om du skriver ut min version, visar ortografisk bilden de dimensioner jag använt (i mm) om du vill bygga en anpassade skalet runt det.
När modellering scenen är klar, är det på till skrivaren.