Detaljerad Film Prop (Uncharted 2 dolk replika) (2 / 3 steg)
Steg 2: Förbereda objektet för tryck
Alltid se till att det finns ingen mesh integritetsfrågor (till exempel hål i din mesh). Överlappande ansikten är inte alltid ett problem, men kan orsaka problem.
Nästa, vi kommer att decimera mesh. Detta innebär att minska mängden polygoner den har, utan att förlora mycket (om någon) i detalj. Din faktiska polycount beror på skrivaren och programvaran du använder, eftersom de varierar i förmåga att hantera hög polygon räknas. En mängd olika program erbjuder denna förmåga.
Meshlab är ett gratis program som erbjuder en av de bästa decimering funktionerna, och är min reccomendation för dessa ändamål.
Zbrush's native "decimering herre" fungerar också mycket bra här, särskilt om du redan arbetar i Zbrush.
Maya och 3Ds Max erbjuder även decimering, men jag har hittat dem saknar i jämförelse med andra.
Se till att ditt objekt att rätta skala. Skrivare och programvara varierar i detta avseende.
Det enklaste sättet att räkna ut vad som krävs är att konsultera hjälpavsnittet för dina utskrifter programvara och anpassa modellen till att skala.
Modellen behöver nu bara sparas som en .obj fil (eller vad programvaran kräver).
Om du har flera delar av ett objekt, är det ofta fördelaktigt att separera .obj filer och skriva ut dem separat.