Distansera mätaren (4 / 5 steg)
Steg 4: Steg 4. Programming mätaren
/*
** Skapad av: Charles Muchene
**
**
** Datum: 3 oktober 2013
**
** Tid: 1412hrs
**
** Avstånd mätaren kod
** Systemet mäter avståndet
** med HC-SR04 ultrasonic sensor
** och översätter den till en serie
** av tända lysdioder
**
** Ha kul och justera den!
*/
/ * Bibliotek för melodisk tomterna
** Det beskriver frekvenserna som ska produceras * /
#include "pitches.h"
CONST int triggerPin = 10; trigger pin (grön)
CONST int echoPin = 9; ECHO pin (orange)
CONST int tonePin = 8; tonar pin (whilte-blå)
CONST int serialDataPin = 7. seriella data stift (orange)
CONST int registerClockPin = 6; Registrera dig klockan pin (brun)
CONST int shiftRegisterClockPin = 5; Shift registrera klocka
CONST int numOfRegisters = 16. antal register
CONST boolean registrerar [numOfRegisters]; Registrera dig matris
int litLEDs = 0; ledde pin counter
int utbud = 100; intervallvärde
int avstånd; avståndet
CONST int count = utbud / numOfRegisters; (meter per LED)
starta upp melodin
int melodi [] = {NOTE_C4, NOTE_G3, NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3, 0, NOTE_B3, NOTE_C4, NOTE_DS8, NOTE_DS8};
kritisk distans melodi
int criticalMelody [] = {NOTE_DS8, NOTE_DS8, NOTE_DS8, NOTE_DS8};
Observera varaktigheter: 4 = fjärdedelsnot, 8 = åttondelen noterar, etc.
int noteDurations [] = {4, 8, 8, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 2};
int criticalNoteDurations [] = {4, 4, 4, 4};
void setup()
{
/ * Pin-konfigurationer * /
pinMode (triggerPin, produktionen);
pinMode (echoPin, ingång);
pinMode (serialDataPin, produktionen);
pinMode (registerClockPin, produktionen);
pinMode (shiftRegisterClockPin, produktionen);
/ * Ljus 'em up * /
lightEmUp();
/ * Starta melodi * /
playMelody();
/ * Stänga av alla lysdioder * /
clearRegisters();
} / / setup
/ * Få avstånd från HC-SR04 * /
int getDistance()
{
digitalWrite (triggerPin, låg);
delayMicroseconds(2);
/ * Skicka trigger signal * /
digitalWrite (triggerPin, hög);
delayMicroseconds(10);
digitalWrite (triggerPin, låg);
/ * returnera avståndet i centimeter * /
Return (pulseIn (echoPin, hög) / 2) / 29,1;
} //get avstånd
Tänd alla lysdioder
void lightEmUp()
{
för (int pin = 0; pin < numOfRegisters; pin ++)
register [pin] = hög;
writeRegisters();
} //light 'em up
alla register stift inställd på låg
void clearRegisters()
{
för (int jag = numOfRegisters - 1; i > = 0; i--)
register [i] = låg;
writeRegisters();
} //clear registrerar
/ * Skriva registret värden och lagra dem * /
void writeRegisters()
{
/ * Med register klocka pin lågt inställd
** lagring registrets innehåll
** inte ändras av de förändrade värdena som SKIFT register
**/
digitalWrite (registerClockPin, låg);
/ * Loopa igenom alla register * /
för (int jag = numOfRegisters - 1; i > = 0; i--)
{
digitalWrite (shiftRegisterClockPin, låg);
int val = register [i];
digitalWrite (serialDataPin, val);
digitalWrite (shiftRegisterClockPin, hög);
} / / loopar alla register
/ * Detta signalera överlåtelser innehållet i
** med övergången registreras till lagring register
*/
digitalWrite (registerClockPin, hög);
} //write registrerar
ställa in en individuell pin högt eller lågt
void setRegisterPin (heltal index, int värde)
{
register [index] = värde;
} //set register pin värde
/ * Play starta uMelody * /
void playMelody()
{
för (int thisNote = 0; thisNote < 10; thisNote ++)
{
/ * Att beräkna noterar varaktighet,
ta en sekund dividerat med Noteringstyp
/ * e.g. fjärdedelsnot = 1000 / 4,
** åttondelen noterar = 1000/8, etc * /
int noteDuration = 1000/noteDurations [thisNote];
tonar (tonePin, melody [thisNote], noteDuration);
/ * För att skilja anteckningar, ange en minsta tid mellan dem.
** Notera varaktighet + 30% verkar fungera bra * /
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1,30;
Delay(pauseBetweenNotes);
noTone(8);
} / / alla anteckningar
} //play starta upp melodin
/ * Kritiska melodi * /
void playCriticalMelody()
{
för (int thisNote = 0; thisNote < 4; thisNote ++)
{
int noteDuration = 1000/noteDurations [thisNote];
tonar (tonePin, criticalMelody [thisNote], noteDuration);
/ * För att skilja anteckningar, ange en minsta tid mellan dem.
** Notera varaktighet + 30% verkar fungera väl * /
int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1,30;
Delay(pauseBetweenNotes);
noTone(8);
} / / loopa alla anteckningar
} //play kritiska melodi
void loop()
{
/ * Få avstånd * /
avståndet = getDistance();
/ * Beräkna ljusdioderna till ljus * /
om (utbud > = avstånd)
litLEDs = (range - avstånd) / räkna;
annat
litLEDs = -1;
/ * Tända lysdioder beroende på avståndet beräknas * /
för (int pin = 0; pin < numOfRegisters; pin ++)
{
om (pin < = litLEDs)
setRegisterPin (pin, hög);
annat
setRegisterPin (pin, låg);
} //for loop
writeRegisters(); verkställer ändringar
/ * Spela kritisk närhet melodi * /
om (litLEDs > = 13)
playCriticalMelody();
} //loop
/*************************************************
* "pitches.h" definition
*
* Offentliga konstanter
* Konstanterna som representerar pitch frekvenserna
* för en vanlig konsert respektive noter
* instrument tuning som ett Piano
*************************************************/
#define NOTE_B0 31
#define NOTE_C1 33
#define NOTE_CS1 35
#define NOTE_D1 37
#define NOTE_DS1 39
#define NOTE_E1 41
#define NOTE_F1 44
#define NOTE_FS1 46
#define NOTE_G1 49
#define NOTE_GS1 52
#define NOTE_A1 55
#define NOTE_AS1 58
#define NOTE_B1 62
#define NOTE_C2 65
#define NOTE_CS2 69
#define NOTE_D2 73
#define NOTE_DS2 78
#define NOTE_E2 82
#define NOTE_F2 87
#define NOTE_FS2 93
#define NOTE_G2 98
#define NOTE_GS2 104
#define NOTE_A2 110
#define NOTE_AS2 117
#define NOTE_B2 123
#define NOTE_C3 131
#define NOTE_CS3 139
#define NOTE_D3 147
#define NOTE_DS3 156
#define NOTE_E3 165
#define NOTE_F3 175
#define NOTE_FS3 185
#define NOTE_G3 196
#define NOTE_GS3 208
#define NOTE_A3 220
#define NOTE_AS3 233
#define NOTE_B3 247
#define NOTE_C4 262
#define NOTE_CS4 277
#define NOTE_D4 294
#define NOTE_DS4 311
#define NOTE_E4 330
#define NOTE_F4 349
#define NOTE_FS4 370
#define NOTE_G4 392
#define NOTE_GS4 415
#define NOTE_A4 440
#define NOTE_AS4 466
#define NOTE_B4 494
#define NOTE_C5 523
#define NOTE_CS5 554
#define NOTE_D5 587
#define NOTE_DS5 622
#define NOTE_E5 659
#define NOTE_F5 698
#define NOTE_FS5 740
#define NOTE_G5 784
#define NOTE_GS5 831
#define NOTE_A5 880
#define NOTE_AS5 932
#define NOTE_B5 988
#define NOTE_C6 1047
#define NOTE_CS6 1109
#define NOTE_D6 1175
#define NOTE_DS6 1245
#define NOTE_E6 1319
#define NOTE_F6 1397
#define NOTE_FS6 1480
#define NOTE_G6 1568
#define NOTE_GS6 1661
#define NOTE_A6 1760
#define NOTE_AS6 1865
#define NOTE_B6 1976
#define NOTE_C7 2093
#define NOTE_CS7 2217
#define NOTE_D7 2349
#define NOTE_DS7 2489
#define NOTE_E7 2637
#define NOTE_F7 2794
#define NOTE_FS7 2960
#define NOTE_G7 3136
#define NOTE_GS7 3322
#define NOTE_A7 3520
#define NOTE_AS7 3729
#define NOTE_B7 3951
#define NOTE_C8 4186
#define NOTE_CS8 4435
#define NOTE_D8 4699
#define NOTE_DS8 4978