DIY Fingerprint Scanning Garage dörröppnare (5 / 12 steg)
Steg 5: Programmering av ATmega328
Som nämns i steg 2, har ATmega328 tillräckligt med processorkraft och stift att köra LCD-skärmen när du kör andra saker. För att dra nytta av detta, måste du ha något sätt att programmera chip.
Om du äger en Arduino Uno eller Duemilanove, kan du enkelt ta bort chippet redan på bordet och ersätta det med det i kit. Alternativt kan du använda Sparkfun's FTDI grundläggande Breakout (5V) och löda headers åt sidan (se bilder på steg 3 för detaljer).
Dessutom måste du ladda upp koden som en "Duemilanove w / ATmega328."
Se nedan för ett exempel skiss att se till att det fungerar.
Kod:
LCD-Test:
LCDTestExample av Nodcah
En enkel skiss att se till att din följetong LCD-Kit från Sparkfun
arbetar
#include "LiquidCrystal.h"
LiquidCrystal lcd(2,3,4,5,6,7,8);
void setup() {
pinMode (9, OUTPUT); bakgrundsbelysningen
pinMode (13, OUTPUT); summern
LCD.BEGIN (16, 2); 16 tecken bred, 2 tall
digitalWrite (9, hög). bakgrundsbelysningen har angetts till hög
LCD.Print ("Hello world!"); Använd spaces till att centrera texten
Delay(2000);
}
void loop() {
summern tänds och släcks och dess status visas på LCD-skärmen
LCD.Clear();
LCD.Print ("Summer är på");
tonen (13, 262, 1000);
Delay(1000);
LCD.Clear();
LCD.Print ("Summer är");
Delay(1000);
}