DIY Gamer Kit - Summer handledning (3 / 4 steg)
Steg 3: Kontrollera bilderna
Om du vill animera dessa bilder, behöver vi tilldela dem till knappen händelser. Vi kan göra detta med hjälp av funktionen gamer.isHeld() . Vi kan hänvisa till varje knapp på Gamer som en riktning.
IF(Gamer.isHeld(up)) {
gamer.printImage(up);
gamer.playTone(200);
}
annat if(gamer.isHeld(RIGHT)) {
gamer.printImage(right);
gamer.playTone(220);
}
annat if(gamer.isHeld(DOWN)) {
gamer.printImage(down);
gamer.playTone(240);
}
annat if(gamer.isHeld(LEFT)) {
gamer.printImage(left);
gamer.playTone(180);
}
Annars, tystnad!
annat gamer.stopTone();
Detta bör bokföras i för loop avsnitt.
Koden kontrollerar huvudsakligen om någon av knapparna har pressats. I så fall utlöser det en bild på 8 x 8 matris och en lapp med gamer.playTone (not) . Ett värde anges mellan 10-240 kommer att spela en annan ton.
för att stoppa bullret när ingenting trycks, kallar vi gamer.stopTone() . Detta stoppar anteckningen att spelas.