DIY Skee Ball Machine (6 / 6 steg)
Steg 6: Lägg bara till bearbetning
Allvarligt, om vi kommer att göra våra egna spel, då låter göra spelet våra egna.
Med hjälp av programvara som visar information på en bildskärm är du fri att göra så mycket mer med den. I stället för varje träffar ger dig en enda uppsättning poäng kan du lägga till fler effekter och händelser. Som dessa:
- Combos - Hit en grupp med mål för en särskild bonuspoäng. Jag la upp the Line combo (10-50) och runt om i världen combo (alla mål)
- Streck - Hit samma mål igen och igen för att få fler poäng varje gång. Fungerar inte på 10.
- Mer specifika kombinationer - två combos fungerar bara genom att trycka två mål i rad i rätt ordning. Jag la inte panik combo (40, sedan 20) och eftersom vi kan combo (10, sedan 100)
Jag försökte visar bara poängen med dessa effekter händer, men folk blev bara förvirrad. Att göra det allt visuellt uppenbara var avgörande.
Förutom fler poäng hade de stora combos (upp linjen och runt om i världen) också en bonus boll. Om du träffar ett särskilt mål efter combo hade du dubbla din combo bonus.
Här är ett par andra funktioner som läggs till spelet:
- Spel resumé - i slutet av spelet det är en uppvisning av vilket mål du träffar under hela spelet och vad din ackumulerade poäng var
- Random bakgrunder - bakgrund var slumpmässigt plockade från 9 olika bilder
- Ljudeffekter - kul!
- Score bounce - ju mer din poäng ökade efter en träff, desto mer poäng på skärmen skulle "studsa." Att få över 1.000 poäng * skulle göra poäng expandera väl förbi kanten på skärmen.
Och det var bara en kort lista över saker jag ville göra innan jag sprang ut för sent. Även så, är det redan förbi den ursprungliga speldesign.
Att köra spelet, ladda ner den bifogade Processing skissen och koppla in en Arduino med StandardFirmata på den. Min erfarenhet med Firmata var att det kan vara en lite petiga i ihopkoppling Arduino med den bärbara datorn så se till att du får grundläggande funktioner fungerar det med ett enkelt test första innan du försöker detta ut.
Anteckningar på bifogad skiss:
- Skissen är utformat för att köras på en HDTV-skärm och kan ändras från en 720p-upplösning till en 1080p-upplösning genom att ändra variabeln monScale till 2 eller 3
- Skissen återställer spelet efter 10 sekunder eller så. Detta är eftersom jag hade problem med knappen arcade, men kan lätt ändras för att lägga tillbaka i.
- Ber om ursäkt i förväg för rörig koden. Detta är min första bearbetning skiss.
* max poängen i denna version är 7,777 och uppnås genom att bara träffa de 100 mål. Vi fick aldrig nära att se det hända i verkliga tester, men det är det!