E-Light: lysdioder visar nya e-post (16 / 19 steg)
Steg 16: Programvara Detaljer
Varje konto har ett connect-knappen för att aktivera kontot. När du är ansluten, genomsöks e-postkontot för e-post. Till höger om Anslut är knappen en visuell indikator som blinkar unisont med LED. Till rätt som är ett textfält som visar antalet meddelanden som är på servern för det kontot.
Rutan "server" bör innehålla serveradressen. Något som "pop.flintstone.com". Detta skulle behöva vara rätt server för e-postkontot. Därunder är namnet som du använder för att logga in på ditt konto. Det kan vara "fred" eller det kan behöva vara "fred Under det är rutan för lösenord. Det är ett fält som visas som asterisker. Mitt lösenord råkar vara: *** :-)
Under lösenord är fältet en ruta som innehåller hastigheten, i minuter, som den e-postadressen tillfrågas. Därunder finns två anslutning status lådor.
De andra tre e-postadresserna upprepas.
Till det nedre högra hörnet i fönstret finns en låda för blinkningshastighet i 1/100 sekund. Ett värde av 50 är en 1/2 sekund blinkningshastighet. Ovan som är en knapp för att avsluta programmet.
På det övre högra hörnet i fönstret är en knapp för att dölja den huvudsakliga fönstret. Dubbelklicka på programmets bricka ikonen kommer att utsätta denna huvudsakliga fönstret igen. Allt håller igång med huvudfönstret dolda.
När programmet körs, måste bygga upp en bricka ikonen och ange den bricka ikonen till grafik (i detta fall kallas cg4) som ingår i projektet: (se bild)
När programmet stängs, att ikon måste tas bort från facket: (se bild)
Själva app fack-objektet har endast till uppgift att synliggöra huvudfönstret när användaren dubbelklickar på ikonen fack: (se bild)
Knappen Dölj huvudfönstret gör bara det huvudsakliga fönstret inte syns: (se bild)
När huvudformuläret görs synlig för första gången som programmet körs, U421 USB-gränssnittet är upptäckt och standardinställningar för programmet laddas. Kommunikation med U421 sker via en DLL-fil som har öppnats av REALbasic när funktionen inuti den DLL definieras. Koden först förklarar de tre funktionerna behövs (och skapar ett returvärde för funktionsanropet) innan du använder funktionerna: (se bild)
USBm_FindDevices är den första inbjudan till USBm.dll. Den söker i datorns USB-bussen för U401 och U421 enheter. I denna förenklade exempelkod sant/falskt returkoden inte används. Icke exempelkod vill bearbeta för fel. Port A i U421 är inställd på utgång med denna uppmaning: USBm_DirectionA (0, & HFF, och HFF). 0 förutsätter att det finns bara 1 (indexeras till 0) USBmicro enheten på bussen. Om det fanns mer, skulle då ytterligare kod vara nödvändigt att ta rätt enhet. Finns i USBmicro i On-line utveckling Notebook (ODN) för all port riktning kommando information.
När riktningen är inställd till utgång, alla linjer är avstängda (0) om du vill inaktivera lysdioderna: (se bild)
Efter att en fil som heter "maildata.txt" i samma mapp/katalog som den körbara maillight.exe sökte. Igen, i andra program än exempelkod, mer kod bör finnas för att hantera fel som filen hittades inte.
Filen innehåller textinformation som läses in i textrutorna i huvudfönstret. Den första raden i filen ska innehålla servernamnet för e-post 1, andra raden bör ha användarnamn, etc. Den sista raden har LED blinkningshastighet. Kommentarerna i koden Visa formatet: (se bild)
Filen öppnas och varje rad läsa i lämpliga textrutor: (se bild)
Blinkningshastighet för LED är sist av de redigera fält element som är laddade på start upp genom att läsa in filen. Ändring av värden i textfälten när filen läses går också genom att redigera dessa lådor.