DinoCalc Version 1.0
Senaste versionen: http://code.google.com/p/dinocalc/
Utveckling: https://github.com/WeaselJones/DinoCalc
Detta är en kalkylator utan en LCD som berättar om din matematik svaret är rätt eller fel, utan ger dig svaret. Detta instructable visar dig hur man gör detta enkla matematiska kontrollera kalkylator med "off-the-shelf" objekt.
[UPPDATERING: EN TUTORIAL SOM VISAR HUR DU SKAPAR DIN EGEN ANPASSADE INLAGA GRAFISK ÄR NU INGÅR! TILLSAMMANS MED EN NY GRAFISK FÖR FLICKOR ATT ANVÄNDA ISTÄLLET FÖR DINOSAURIE. KOLLA IN TILLÄGG A OCH B I SLUTET AV DENNA INSTRUCABLE!]
När jag var yngre hade jag en miniräknare som inte har en LCD-skärm men istället hade två LED-lampor, en grön och en röd. Du skulle ange math problem med vad du tyckte var rätt svar. Om din math problem var exempelvis 12 + 12, fyller du på knappsatsen: 12 + 12 = 24, och då pressa den "?" nyckel. Om ditt svar var rätt då den gröna LED skulle lysa upp, om ditt svar var fel, skulle den röda lysdioden tänds.
Detta är min hyllning till denna leksak från min barndom som ett bra sätt för mig att ingenjör och programmera ett snyggt litet projekt att min förskola son kan faktiskt kontrollera sin enkla matematiska.
Denna första version kommer att dokumentera den prototyp som jag har byggt. Mitt första mål var att skapa en miniräknare kan bara lägga till och subtrahera med hjälp av hylla items. Jag planerar att starta med en Arduino Pro Mini för utvecklings- och prototyp scenen och jag kommer sedan gå vidare till en slutlig version som har en lägre kostnad och enhet räkna (ATmega328P på en anpassad PCB).
Räknaren kommer att arbeta som är:
1) användaren skriver:
ett nummer, (till exempel 12)
då en matematikoperator, (Låt oss plocka dessutom +)
då ett andra tal, (Låt oss lägga 13 till vårt första nummer)
tryck sedan på likhetstecken (=)
sedan anger användaren vad han (eller hon) tror svaret vara, (Låt oss gissa 22)
tryck sedan på "?" till se om du är rätt eller fel!
2) mikroprocessor beräknar sedan det rätta svaret.
I vårt fall, 12 + 13 = 25. Så beräknat rätt svar är 25. Detta svar är bara
lagras i minnet och inte delas med användaren.
3) mikroprocessor jämför beräknade svaret på användarens
gissade svar.
Om de inte är lika sedan tänds mikroprocessorn den röda lysdioden.
Om de lika vänder mikroprocessorn på gröna LED.
Vi gissade 22, så 22 inte är lika med 25 så den röda lysdioden lyser upp!
Anteckningar och begränsningar:
1) endast en matematik åtgärd stöds för närvarande (dvs 12 + 12 eller 12-12 kommer att fungera, men 12 + 12 + 12 eller 12 + 12-12 kommer inte)
2) negativa tal fungerar (dvs, -12 -12 + eller --12 -12 fungerar)
3) stora mängder fungerar (dvs, 123456789 + 8765 fungerar)
4) decimaltal fungerar (dvs 12,1 +12.2 fungerar)
5) jag gjorde detta för min förskola son, så just nu de enda matematikoperatorer stöds för närvarande är addition och subtraktion. Multiplikation och Division kommer att vara enkelt att lägga till i en nära framtid.
6) sista begränsningen är din fantasi. Bara för att jag gjorde något ett sätt, inte vara rädd för att ändra det att fungera för dig!
TIPS: FÖR ATT SLUTFÖRA DETTA PROJEKT BYGGARE MÅSTE HA ERFARENHET AV LÖDNING OCH ANVÄNDA ARDUINO IDE. Det finns många TUTORIALS om hur du använder ARDUINO IDE på INSTRUCTABLES och på HTTP://ARDUINO.CC. om din erfarenhet är begränsad, rekommenderar jag att bygga detta projekt först på en skärbräda, som visas i det valfria steget 5, så att BYGGAREN kan bli mer bekant med DINOCALC mjukvara och programmering av ARDUINO PRO MINI.
OCH detta projekt är inte komplicerat att LÖDA du inte vill att detta är din första LÖDNING erfarenhet. Om du aldrig har LÖDDA innan det finns många "lära sig att LÖDA kit" som du kan öva och lära sig på först. SÅDANA som: Elenco AmeriKit lära sig att löda Kit.