Elektronisk "Kungar" dricka spel krets! (1 / 3 steg)
Steg 1: Schematisk bild
Det finns i huvudsak fyra delar till detta schema. Leverans strömkretsen, PIC18F1220 mikroprocessor, LED bank och kortet dra knappen.
STRÖMFÖRSÖRJNING:
Som ni ser har vi en Kopplingsplint som krävs DC värdet mellan 7v och 15v. Att DC-spänning matas in i en 5v regulator IC (78L 05), som kommer att erbjuda oss en leverans av 5v @ 100 ma MAX. På ingång finns det en 10uf kondensatorn för utjämning. Det finns en 0.1uf frikoppling kondensator vid utgången av tillsynsmyndigheten att filtrera bort eventuella högfrekventa omgivande spikar som kan uppstå. Sannolikt inte om du använder ett batteri, men om du använder en vägg vårta, det är bra att genomföra detta.
PIC18F1220 MCU:
PIC18F1220 fungerar för att slumpmässigt välja vilken utgång tänds när den upptäcker att användaren har tryckt på knappen kort ritning. Det har programmerats med en speciell kod som jag utvecklade. När någon trycker på knappen kort selector, MCU upptäcker det, och visar på en av de 13 lysdioderna. Koden finns i nästa avsnitt.
LED BANKEN:
LED banken består av 13 x lysdioder. Alla av dem har en strömbegränsande motstånd på linjen för att skydda dem. Emellertid i efterhand, kunde jag ha för detta med en resistor bara. Jag antar att jag tänkte. Endast en LED är på på en gång.
KNAPPEN:
Knappen är ansluten till en 10 k pull-up resistor som är knuten till 5v linje (VCC). Andra sidan av knappen är ansluten till marken. När någon trycker på knappen upptäcker signalingång (Pin #4) att 0v på linjen och reagerar. 10 k pull-up resistor är att skydda mot kortslutning med att trycka på knappen. Om du har en sida av knappen ansluten till VCC, och den andra till marken, och du trycker på knappen, kommer du att ha en dålig dag, kortslutning, en spel återställning och en arg power supply!