En kartong televisor (med arduino och lysdioder) (2 / 14 steg)
Steg 2: Skivan
Som nämnts i introt, skivan har flera små hål och var och en söker en linje av ett visst område som de passerar över ett litet fönster (se nästa steg).
För att maximera fönstret användbar storlek är det mest praktiskt att placera hålen i området nära kanten av skivan. Varje hål är gjord på en olika koncentrisk cirkel med en liten fas skillnad så att skivan visar, bara ett hål syns i taget i fönstret.
Jag har använt inkskape för att göra en mall för att enkelt hitta positionerna för hålen.
Skivan är 20 cm eftersom det är ungefär den största storlek som kan skrivas ut på A4-papper.
Skivan har 24 hål varje avskilt med en fas av 14.8° eftersom detta får intervallet mellan sista och första hålet lite större än resten. Den ursprungliga idén var att göra en kamera och konsekvent, periodiska mörka intervallet kunde ha använts att erkänna övergången till en ny ram bild. När det gäller televisor är det mest värdelösa, men det kan underlätta med manuellt tuning rotationshastigheten i disken.
Placeringen av hålen är markerade med en serie av 24 röda cirklar. Denna serie är sedan roteras 14.8° upprepade gånger. Observera att endast ett hål skulle borras i varje uppsättning röda prickar. De andra ska ignoreras. (räkna är mindre arbete än ta bort alla dessa extra oanvända prickar)
Den här mallen skrivs ut (inte konvertera den till jpg eller ett annat icke-vektor format eftersom prickar är så små att de blir suddiga om du skriver ut dem..) och skär ut.
Med en kompass ritas en cirkel av samma storlek på en bit kartong. 1.6 mm tjock matta kartong. (det är kanske bättre att något styvare än papp används för skivan) och detta är skära också.
Mallen är placerad ovanpå skivan och säkras med lite tejp.
Varje hål måste representera en rad med bilden, så varje hål måste vara på en annan koncentrisk cirkel. Det mest bekväma är en spiralmönster (det inte är per se krävs, men om inte, thenthe ordning måste komma ihåg). Så, i den första raden första punkten markeras, den andra raden andra pricken...
Märkningen sker genom att trycka på en nål punkt i stadens döda punkter.
De synliga inbuktningar gjord av nålar kan nu användas för att borra ut hålen.
Skivan måste ju snurra runt. Detta kommer att ske med hjälp av en liten electro motor. En trasig propeller var fortfarande kopplad till motorn och de tillägg som används för att hålla propellern på, kunde användas för att ansluta disken.
(Jag har också laddat upp svg-filen, du hittar den nedan)