Enkel kalkylator baserat på Arduino MEGA (3 / 4 steg)
Steg 3: Omvandla en del av skiss till ett bibliotek
Vissa delar av skissen måste upprepas mer än en gång knappsatsen "karaktär". Det är därför vi trodde det hade varit fördelaktigt att skriva ett bibliotek. Dessutom är arbeta med ett bibliotek det enklaste sättet att lägga till eller ändra funktioner eftersom du bara behöver justera en fil i stället mycket.
Vi kommer inte att förklara hur man skriver ett bibliotek för Arduino båda eftersom en utmärkt *officiella guide finns redan och eftersom vi inte vill läraren bli meningslösa lång. Vad vi ska göra är en lista över dess funktioner och som är de parametrar som de kräver. Och också, vi kommer inte att förklara vad metoderna gör eftersom vi gjorde det i föregående steg.
Obs: biblioteket fungerar bara med en 16 x 2 LCD uppvisning, så det inte kan användas om du väljer att skriva ut utgångar på serial bildskärm om du vill ändra den.
Hur man använder biblioteket
TechrmKeypad är namnet på klassen.
Det första vi gör är till exempel ett objekt av klassen skicka tryckknapp parametrarna till den.
Exempel:
TechrmKeypad knappsats (key0, Nyckel1, key2, key3, key4, key5, key6, key7, key8, key9, DEL, retur);
Följande instruktioner är de tillgängliga metoderna:
knappsatsen(.wait): är en ogiltig metod och inte kräver någon parameter.
knappsatsen(.readkey): som den tidigare, detta är en ogiltig metod och kräver inte någon parameter.
knappsatsen.insertNumb (lcd, & kontroll, fel, & number_1, & number_2, & MAXVALUE): detta är också en ogiltig metod men det kräver vissa parametrar. Först, det blir en pekare för en instans av LCD-skärmen och sedan pekare av följande globala variabler:
- control_
- error_
- number_1_
- number_2_
- MAXVALUE
Utöver dessa metoder kan du genomföra ytterligare en svepa följande rader som upprepas många gånger:
void printOpenmesg (char * myString1, char * myString2) {
lcd_.Clear();
lcd_.setCursor (0, 0);
lcd_.Print(myString1);
lcd_.setCursor (0, 1);
lcd_.Print(myString2);
}