Enkla äventyrsspel. (7 / 7 steg)

Steg 7: Aklabeth



Kräver Qbasic eller motsvarande

0 PÅ FEL GOTO 4

1 skärm 1: Visa Skriv ut: CLS: q$ = "": DIM pw(5): DIM c(5): DIM m$(10), ml % (10, 1), mz % (10, 1): DIM w$(5)

4 REM PR # 0: I # 0

5 REM HIMEM: 49151

7 RENSA: GOSUB 60000

8 slumpmässigt ln

9 le = 0

10 SKÄRM 1: VISA SKRIV UT: CLS: PRINT TAB(12); : SKRIVA UT "VÄLKOMMEN TILL AKALABETH, WORLD OF DOOM!"

20 DIM dn % (10, 10), te % (20, 20), xx%(10), yy%(10), pe % (10, 3), ld % (10, 5), cd % (10, 3), ft % (10, 5), la % (10, 3)

30 för x = 0 till 20: te % (x, 0) = 1: te % (0, x) = 1: te % (x 20) = 1: te % (20, x) = 1: nästa

35 LOKALISERA 23, 1: PRINT "(VÄNTA)";

40 för x = 1 till 19: Y = 1 till 19: te % (x, y) = INT(RND(1) ^ 5 * 4,5)

41 om te % (x, y) = 3 och RND(1) >.5 då te % (x, y) = 0

42 NÄSTA: SKRIVA UT "."; : NÄSTA: SOVA 2

50 te%(INT(RND(1) * 19 + 1), INT(RND(1) * 19 + 1)) = 5: tx = INT(RND(1) * 19 + 1): ty = INT(RND(1) * 19 + 1): te % (tx, ty) = 3

51 xx%(0) = 139: yy%(0) = 79

52 för x = 2 till 20 steg 2: xx %(x / 2) = INT (ATN(1 / x) / ATN(1) * 140 +. 5): åå %(x / 2) = INT (xx %(x / 2) * 4 / 7)

53 pe % (x/2, 0) = 139 - xx %(x / 2): pe % (x/2, 1) = 139 + xx %(x / 2): pe % (x/2, 2) = 79 - åå %(x / 2): pe % (x/2, 3) = 79 + åå %(x / 2): nästa

54 pe % (0, 0) = 0: pe % (0, 1) = 279: pe % (0, 2) = 0: pe % (0, 3) = 159

55 för x = 1 till 10: cd % (x, 0) = 139 - xx%(x) / 3: cd % (x, 1) = 139 + xx%(x) / 3: cd % (x, 2) = 79 - yy%(x) *. 7: cd % (x 3) = 79 + yy%(x): nästa: PRINT ".";

56 för x = 0 till 9: ld % (x, 0) = (pe % (x, 0) * 2 + pe % (x + 1, 0)) / 3: ld % (x, 1) = (pe % (x, 0) + 2 * pe % (x + 1, 0)) / 3: w = % ld (x, 0) - pe % (x, 0)

57% ld (x, 2) = pe % (x, 2) + w * 4 / 7: ld % (x 3) = pe % (x, 2) + 2 * w * 4 / 7: ld % (x 4) = (pe % (x, 3) * 2 + pe % (x + 1, 3)) / 3: ld % (x, 5) = (pe % (x, 3) + 2 * pe % (x + 1, 3)) / 3

58% ld (x, 2) = ld (x, 4) - (% ld (x, 4) - ld % (x, 2)) *. 8: ld % (x 3) = ld (x, 5) - (% ld (x, 5) - ld % (x, 3)) *. 8: om ld % (x 3) = % ld (x 4) då ld % (x 3) = ld % (x, 3) - 1

59 NÄSTA

60 för x = 0 till 9: ft % (x, 0) = 139 - xx%(x) / 3: ft % (x, 1) = 139 + xx%(x) / 3: ft % (x, 2) = 139 - xx % (x + 1) / 3: ft % (x 3) = 139 + xx %(x + 1) / 3

61 ft % (x 4) = 79 + (yy%(x) * 2 + åå %(x + 1)) / 3: ft % (x, 5) = 79 + (yy%(x) + 2 * yy % (x + 1)) / 3: nästa

62 för x = 0 till 9: la % (x, 0) = (ft % (x, 0) * 2 + ft % (x, 1)) / 3: la % (x, 1) = (ft % (x, 0) + 2 * ft % (x, 1)) / 3: la % (x 3) = ft % (x, 4): la % (x, 2) = 159 - la % (x, 3): nästa

68 HITTA 1, 1

69 HITTA 1, 1

70 GOSUB 100: GÅ TILL 1000

90 för x = 0 till 9: Y = 0 5: PRINT ld % (x, y); "";: Nästa: Skriv ut: nästa: göra: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = ""

100 skärm 1: Visa skriva ut 1 till 21: CLS 2: Visa PRINT 22 till 25: fönstret skärmen (0, 0)-(279, 199): Y = -1 till 1: för x = -1 till 1

105 FODRAR (138, 75)-(142, 75): LINJE (140, 73)-(140, 77)

110 zz = te % (tx + x, ty + y): x1 = 65 + (x + 1) * 50: y1 = (y + 1) * 50

120 om zz 2 sedan raden = (x1 + 20, y1 + 20)-(x1 + 30, y1 + 20): LINE-(x1 + 30, y1 + 30): LINE-(x1 + 20, y1 + 30): LINE-(x1 + 20, y1 + 20)

130 om zz = 3 då
LINJE (x1 + 10, y1 + 10)-(x1 + 20, y1 + 10): LINE-(x1 + 20, y1 + 40): LINE-(x1 + 10, y1 + 40)
LINE-(x1 + 10, y1 + 30): LINE-(x1 + 40, y1 + 30): LINE-(x1 + 40, y1 + 40): LINE-(x1 + 30, y1 + 40): LINE-(x1 + 30, y1 + 10): LINE-(x1 + 40, y1 + 10)
LINE-(x1 + 40, y1 + 20): LINE-(x1 + 10, y1 + 20): LINE-(x1 + 10, y1 + 10)
SLUT OM

140 om zz = 4 då linje (x1 + 20, y1 + 20)-(x1 + 30, y1 + 30): LINE (x1 + 20, y1 + 30)-(x1 + 30, y1 + 20)

150 om zz = 5 sedan
LINJE (x1, y1)-(x1 + 50, y1): LINE-(x1 + 50, y1 + 50): LINE-(x1, y1 + 50): LINE-(x1, y1)
LINJE (x1 + 10, y1 + 10)-(x1 + 10, y1 + 40): LINE-(x1 + 40, y1 + 40)
LINE-(x1 + 40, y1 + 10): LINE-(x1 + 10, y1 + 10): LINE-(x1 + 40, y1 + 40): LINE (x1 + 10, y1 + 40)-(x1 + 40, y1 + 10)
SLUT OM

160 om zz = 1 då
LINJE (x1 + 10, y1 + 50)-(x1 + 10, y1 + 40): LINE-(x1 + 20, y1 + 30): LINE-(x1 + 40, y1 + 30)
LINE-(x1 + 40, y1 + 50): LINE (x1, y1 + 10)-(x1 + 10, y1 + 10): LINE (x1 + 50, y1 + 10)-(x1 + 40, y1 + 10)
LINJE (x1, y1 + 40)-(x1 + 10, y1 + 40): LINE (x1 + 40, y1 + 40)-(x1 + 50, y1 + 40)
SLUT OM

170 om zz = 1 sedan linje (x1 + 10, y1)-(x1 + 10, y1 + 20): LINE-(x1 + 20, y1 + 20): LINE-(x1 + 20, y1 + 30): LINE-(x1 + 30, y1 + 30): LINE-(x1 + 30, y1 + 10): LINE-(x1 + 40, y1 + 10): LINE-(x1 + 40, y1)

190 NÄSTA: NÄSTA: FÖNSTER: ÅTERVÄNDA

200 skärm 1: Visa skriva ut 1 till 21: CLS 2: Visa PRINT 22 till 25: fönstret skärmen (0, 0)-(279, 199): di = 0: tb = 2

202 ce = dn % (px + dx * di, py + dy * di): le = dn % (px + dx * di + dy, py + dy * di - dx): ri = dn % (px + dx * di - dy, py + dy * di + dx)

204 l1 = pe % (di, 0): r1 = pe % (di, 1): t1 = pe % (di, 2): b1 = pe % (di, 3): l2 = pe % (di + 1, 0): r2 = pe % (di + 1, 1): t2 = pe % (di + 1, 2): b2 = pe % (di + 1, 3)

205 ce = INT(ce): le = INT(le): ri = INT(ri)

206 mc = INT(ce / 10): ce = ce - mc * 10: le = INT ((le / 10 - INT(le / 10)) * 10 +. 1): ri = INT ((ri / 10 - INT(ri / 10)) * 10 + 1)

208 om di = 0 då 216

210 IF ce = 1 OR ce = 3 OR ce = 4 då fodrar (l1, t1)-(r1, t1): LINE-(r1, b1): LINE-(l1, b1): LINE-(l1, t1)

212 om ce = 1 OR ce = 3 då en = 1: gå till 260

214 om ce = 4 då linje (cd % (di, 0), cd % (di, 3))-(cd % (di, 0), cd % (di, 2)): LINE-(cd % (di, 1), cd % (di, 2)): LINE-(cd % (di, 1), cd % (di, 3)): sv = 1: gå till 260

216 IF le = 1 OR le = 3 OR le = 4 då fodrar (l1, t1)-(l2, t2): linje (l1, b1)-(l2, b2)

218 om ri = 1 OR ri = 3 OR ri = 4 då fodrar (r1, t1)-(r2, t2): linje (r1, b1)-(r2, b2)

220 om le = 4 och di > 0 då linje (ld % (di, 0), ld % (di, 4))-(ld % (di, 0), ld % (di, 2)): LINE-(ld % (di, 1), ld % (di, 3)): LINE-(ld % (di, 1), ld % (di, 5))

222 om le = 4 och di = 0 då LINE (0, ld % (di, 2) - 3)-(ld % (di, 1), ld % (di, 3)): LINE-(ld % (di, 1), ld % (di, 5))

224 om ri = 4 och di > 0 då linje (279 - ld % (di, 0), ld % (di, 4))-(279 - ld % (di, 0), ld % (di, 2)): LINE-(279 - ld % (di, 1), ld % (di, 3)): LINE-(279 - ld % (di, 1), ld % (di, 5))

226 om ri = 4 och di = 0 då linje (279, ld % (di, 2) - 3)-(279 - ld % (di, 1), ld % (di, 3)): LINE-(279 - ld % (di, 1), ld % (di, 5))

228 om le = 3 OR le = 1 OR le = 4 sedan 234

230 om di <> 0 då fodrar (l1, t1)-(l1, b1)

232 fodrar (l1, t2)-(l2, t2): LINE-(l2, b2): LINE-(l1, b2)

234 om ri = 3 OR ri = 1 OR ri = 4 sedan 240

236 om di <> 0 då fodrar (r1, t1)-(r1, b1)

238 fodrar (r1, t2)-(r2, t2): LINE-(r2, b2): LINE-(r1, b2)

240 om ce = 7 OR ce = 9 sedan linje (ft % (di, 0), ft % (di, 4))-(ft % (di, 2), ft % (di, 5)): LINE-(ft % (di, 3), ft % (di, 5)): LINE-(ft % (di, 1), ft % (di, 4)): LINE-(ft % (di, 0), ft % (di, 4))

242 om ce = 8 sedan linje (ft % (di, 0), 158 - ft % (di, 4))-(ft % (di, 2), 158 - ft % (di, 5)): LINE-(ft % (di, 3), 158 - ft % (di, 5)): LINE-(ft % (di, 1), 158 - ft % (di, 4)): LINE-(ft % (di, 0), 158 - ft % (di, 4))

244 om ce = 7 OR ce = 8 då ba = la % (di, 3): TP = la % (di, 2): LX = la % (di, 0): RX = la % (di, 1): linje (LX, ba)-(LX, TP): linje (RX, TP)-(RX, ba)

246 om ce = 7 OR ce = 8 då y1 = (ba * 4 + TP) / 5: Y2 = (ba * 3 + TP * 2) / 5: Y3 = (ba * 2 + TP * 3) / 5: Y4 = (ba + TP * 4) / 5: linje (LX, y1)-(RX, y1): linje (LX, Y2)-(RX, Y2): linje (LX, Y3)-(RX, Y3): linje (LX, Y4)-(RX, Y4)

248 om di > 0 och ce = 5 då linje (139-10 / di, pe % (di, 3))-(139-10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3)): LINE-(139-10 / di, pe % (di, 3))

249 om ce = 5 och di > 0 då Visa Skriv ut: leta upp 1, tb: skriva ut "Bröst!"; : tb = tb + 8

250 om di > 0 och ce = 5 då linje (139-10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di)-(139-5 / di, pe % (di, 3) - 15 / di): LINE-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 15 / di): LINE-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 5 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3))

252 om di > 0 och ce = 5 då linje (139 + 10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di)-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 15 / di)

260 om mc < 1 sedan 490

265 b = 79 + yy%(di): c = 139

266 om mc = 8 sedan Visa Skriv ut: leta upp 1, tb: skriva ut "Bröst!"; : tb = tb + 8: PRINT: GOTO 269: REM samtal

267 Visa Skriv ut: leta upp 1, tb: PRINT m$(mc); : tb = tb + LEN(m$(mc)) + 2: Skriv ut: REM samtal

269 om di = 0 då 490

270 ON mc GOTO 300, 310, 320, 330, 340, 350, 360, 370, 380, 390

280 GOTO 490

300 linje (c - 23 / di, b)-(c - 15/di, b): LINE-(c - 15/di, b - 15/di): LINE-(c - 8/di, b - 30/di): LINE-(c + 8/di, b - 30/di): LINE-(c + 15/di, b - 15/di): LINE-(c + 15/di, b): LINE-(c + 23/di, b)

301 linje (c, b - 26 / di)-(c, b - 65/di): linje (c - 2 / di +.499, b - 38 / di)-(c + 2/di +.499, b - 38/di)
LINJE (c - 3 / di +.499, b - 45 / di)-(c + 3/di +.499, b - 45/di): linje (c - 5 / di +.499, b - 53 / di)-(c + 5/di +.499, b - 53/di)

302 linje (c - 23 / di, b - 56 / di)-(c - 30/di, b - 53/di): LINE-(c - 23/di, b - 45/di): LINE-(c - 23/di, b - 53/di): LINE-(c - 8/di, b - 38/di)

303 linje (c - 15 / di, b - 45 / di)-(c - 8/di, b - 60/di): LINE-(c + 8/di, b - 60/di): LINE-(c + 15/di, b - 45/di)
LINE-(c + 15/di, b - 42/di): LINE-(c + 15/di, b - 57/di): linje (c + 12 / di, b - 45 / di)-(c + 20/di, b - 45/di)

304 linje (c, b - 75 / di)-(c - 5/di +.499, b - 80/di): LINE-(c - 8/di, b - 75/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 65/di)
LINE-(c + 5/di +.499, b - 65/di): LINE-(c + 5/di +.499, b - 68/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 68/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 65/di)

305 LINE-(c + 5/di +.499, b - 65/di): LINE-(c + 8/di, b - 75/di): LINE-(c + 5/di +.499, b - 80/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 80/di): PSET (c - 5 / di +.499, b - 72 / di): PSET (c + 5 / di +.499, b - 72 / di)

309 GOTO 490

310 linje (c, b - 56 / di)-(c, b - 8/di): LINE-(c + 10/di, b): LINE-(c + 30/di, b): LINE-(c + 30/di, b - 45/di): LINE-(c + 10/di, b - 64/di): LINE-(c, b - 56/di)

311 LINE-(c - 10/di, b - 64/di): LINE-(c - 30/di, b - 45/di): LINE-(c - 30/di, b): LINE-(c - 10/di, b): LINE-(c, b - 8/di)

312 linje (c - 10 / di, b - 64 / di)-(c - 10/di, b - 75/di): LINE-(c, b - 83/di)
LINE-(c + 10/di, b - 75/di): LINE-(c, b - 79/di): LINE-(c - 10/di, b - 75/di): LINE-(c, b - 60/di)
LINE-(c + 10/di, b - 75/di): LINE-(c + 10/di, b - 64/di)

319 GOTO 490

320 linje (c + 5 / di, b - 30 / di)-(c, b - 25/di): LINE-(c - 5/di, b - 30/di): LINE-(c - 15/di, b - 5/di): LINE-(c - 10/di, b): LINE-(c + 10/di, b): LINE-(c + 15/di, b - 5/di)

321 LINE-(c + 20/di, b - 5/di): LINE-(c + 10/di, b): LINE-(c + 15/di, b - 5/di)
LINE-(c + 5/di, b - 30/di): LINE-(c + 10/di, b - 40/di): LINE-(c + 3/di +.499, b - 35/di)
LINE-(c - 3/di +.499, b - 35/di): LINE-(c - 10/di, b - 40/di): LINE-(c - 5/di, b - 30/di)

322 linje (c - 5 / di, b - 33 / di)-(c - 3/di +.499, b - 30/di): linje (c + 5 / di, b - 33 / di)-(c + 3/di +.499, b - 30/di): linje (c - 5 / di, b - 20 / di)-(c - 5/di, b - 15/di)

323 linje (c + 5 / di, b - 20 / di)-(c + 5/di, b - 15/di): linje (c - 7 / di, b - 20 / di)-(c - 7/di, b - 15/di): linje (c + 7 / di, b - 20 / di)-(c + 7/di, b - 15/di)

329 GOTO 490

330 linje (c, b)-(c - 15/di, b): LINE-(c - 8/di, b - 8/di): LINE-(c - 8/di, b - 15/di): LINE-(c - 15/di, b - 23/di): LINE-(c - 15/di, b - 15/di): LINE-(c - 23/di, b - 23/di)

331 LINE-(c - 23/di, b - 45/di): LINE-(c - 15/di, b - 53/di): LINE-(c - 8/di, b - 53/di): LINE-(c - 15/di, b - 68/di): LINE-(c - 8/di, b - 75/di): LINE-(c, b - 75/di)

332 linje (c, b)-(c + 15/di, b): LINE-(c + 8/di, b - 8/di): LINE-(c + 8/di, b - 15/di): LINE-(c + 15/di, b - 23/di): LINE-(c + 15/di, b - 15/di): LINE-(c + 23/di, b - 23/di)

333 LINE-(c + 23/di, b - 45/di): LINE-(c + 15/di, b - 53/di): LINE-(c + 8/di, b - 53/di): LINE-(c + 15/di, b - 68/di): LINE-(c + 8/di, b - 75/di): LINE-(c, b - 75/di)

334 linje (c - 15 / di, b - 68 / di)-(c + 15/di, b - 68/di): linje (c - 8 / di, b - 53 / di)-(c + 8/di, b - 53/di): linje (c - 23 / di, b - 15 / di)-(c + 8/di, b - 45/di)

335 linje (c - 8 / di, b - 68 / di)-(c, b - 60/di): LINE-(c + 8/di, b - 68/di): LINE-(c + 8/di, b - 60/di): LINE-(c - 8/di, b - 60/di): LINE-(c - 8/di, b - 68/di)

336 linje (c, b - 38 / di)-(c - 8/di, b - 38/di): LINE-(c + 8/di, b - 53/di): LINE-(c + 8/di, b - 45/di): LINE-(c + 15/di, b - 45/di): LINE-(c, b - 30/di): LINE-(c, b - 38/di)

339 GOTO 490

340 linje (c - 10 / di, b - 15 / di)-(c - 10/di, b - 30/di): LINE-(c - 15/di, b - 20/di): LINE-(c - 15/di, b - 15/di): LINE-(c - 15/di, b): LINE-(c + 15/di, b): LINE-(c + 15/di, b - 15/di): LINE-(c - 15/di, b - 15/di)

341 linje (c - 15 / di, b - 10 / di)-(c + 15/di, b - 10/di): linje (c - 15 / di, b - 5 / di)-(c + 15/di, b - 5/di)

342 linje (c, b - 15 / di)-(c - 5/di, b - 20/di): LINE-(c - 5/di, b - 35/di): LINE-(c + 5/di, b - 35/di): LINE-(c + 5/di, b - 20/di): LINE-(c + 10/di, b - 15/di)

343 linje (c - 5 / di, b - 20 / di)-(c + 5/di, b - 20/di): linje (c - 5 / di, b - 25 / di)-(c + 5/di, b - 25/di): linje (c - 5 / di, b - 30 / di)-(c + 5/di, b - 30/di)

344 linje (c - 10 / di, b - 35 / di)-(c - 10/di, b - 40/di): LINE-(c - 5/di, b - 45/di): LINE-(c + 5/di, b - 45/di): LINE-(c + 10/di, b - 40/di): LINE-(c + 10/di, b - 35/di)

345 linje (c - 10 / di, b - 40 / di)-(c, b - 45/di): LINE-(c + 10/di, b - 40/di)

346 linje (c - 5 / di, b - 40 / di)-(c + 5/di, b - 40/di): LINE-(c + 15/di, b - 30/di): LINE-(c, b - 40/di): LINE-(c - 15/di, b - 30/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 40/di)

349 GOTO 490

350 linjen (c - 20 / di, 79 - yy%(di))-(c - 20/di, b - 88/di): LINE-(c - 10/di, b - 83/di): LINE-(c + 10/di, b - 83/di): LINE-(c + 20/di, b - 88/di): LINE-(c + 20 / di, 79 - yy%(di)): LINE-(c - 20/di, 79 - åå %(di))

351 linje (c - 20 / di, b - 88 / di)-(c - 30/di, b - 83/di): LINE-(c - 30/di, b - 78/di): linje (c + 20 / di, b - 88 / di)-(c + 30/di, b - 83/di): LINE-(c + 40/di, b - 83/di)

352 linje (c - 15 / di, b - 86 / di)-(c - 20/di, b - 83/di): LINE-(c - 20/di, b - 78/di): LINE-(c - 30/di, b - 73/di): LINE-(c - 30/di, b - 68/di): LINE-(c - 20/di, b - 63/di)

353 linje (c - 10 / di, b - 83 / di)-(c - 10/di, b - 58/di): LINE-(c, b - 50/di): linje (c + 10 / di, b - 83 / di)-(c + 10/di, b - 78/di): LINE-(c + 20/di, b - 73/di): LINE-(c + 20/di, b - 40/di)

354 linje (c + 15 / di, b - 85 / di)-(c + 20/di, b - 78/di): LINE-(c + 30/di, b - 76/di): LINE-(c + 30/di, b - 60/di)

355 linje (c, b - 83 / di)-(c, b - 73/di): LINE-(c + 10/di, b - 68/di): LINE-(c + 10/di, b - 63/di): LINE-(c, b - 58/di)

359 GOTO 490

360 linje (c + 5 / di +.499, b - 10 / di)-(c - 5/di +.499, b - 10/di): LINE-(c, b - 15/di): LINE-(c + 10/di, b - 20/di): LINE-(c + 5/di +.499, b - 15/di): LINE-(c + 5/di +.499, b - 10/di)

361 LINE-(c + 7/di +.499, b - 6/di): LINE-(c + 5/di +.499, b - 3/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 3/di): LINE-(c - 7/di +.499, b - 6/di): LINE-(c - 5/di +.499, b - 10/di)

362 linje (c + 2 / di +.499, b - 3 / di)-(c + 5/di +.499, b): LINE-(c + 8/di, b)
LINJE (c - 2 / di +.499, b - 3 / di)-(c - 5/di +.499, b): LINE-(c - 8/di, b): PSET (c + 3 / di +.499, b - 8 / di)
PSET (c - 3 / di +.499, b - 8 / di): linje (c + 3 / di +.499, b - 5 / di)-(c - 3/di +.499, b - 5/di)

363 GOTO 490

370 linje (139-10 / di, pe % (di, 3))-(139-10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3)): LINE-(139-10 / di, pe % (di, 3))

371 linje (139-10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di)-(139-5 / di, pe % (di, 3) - 15 / di): LINE-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 15 / di): LINE-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 5 / di): LINE-(139 + 10 / di, pe % (di, 3))

372 linje (139 + 10 / di, pe % (di, 3) - 10 / di)-(139 + 15 / di, pe % (di, 3) - 15 / di)

373 GOTO 490

380 linje (c - 14 / di, b - 46 / di)-(c - 12/di, b - 37/di): LINE-(c - 20/di, b - 32/di): LINE-(c - 30/di, b - 32/di)
LINE-(c - 22/di, b - 24/di): LINE-(c - 40/di, b - 17/di): LINE-(c - 40/di, b - 7/di): LINE-(c - 38/di, b - 5/di)
LINE-(c - 40/di, b - 3/di): LINE-(c - 40/di, b)

381 LINE-(c - 36/di, b): LINE-(c - 34/di, b - 2/di): LINE-(c - 32/di, b): LINE-(c - 28/di, b)
LINE-(c - 28/di, b - 3/di): LINE-(c - 30/di, b - 5/di): LINE-(c - 28/di, b - 7/di)
LINE-(c - 28/di, b - 15/di): LINE-(c, b - 27/di)

382 linje (c + 14 / di, b - 46 / di)-(c + 12/di, b - 37/di): LINE-(c + 20/di, b - 32/di)
LINE-(c + 30/di, b - 32/di): LINE-(c + 22/di, b - 24/di): LINE-(c + 40/di, b - 17/di)
LINE-(c + 40/di, b - 7/di): LINE-(c + 38/di, b - 5/di): LINE-(c + 40/di, b - 3/di): LINE-(c + 40/di, b)

383 LINE-(c + 36/di, b): LINE-(c + 34/di, b - 2/di): LINE-(c + 32/di, b): LINE-(c + 28/di, b)
LINE-(c + 28/di, b - 3/di): LINE-(c + 30/di, b - 5/di): LINE-(c + 28/di, b - 7/di)
LINE-(c + 28/di, b - 15/di): LINE-(c, b - 27/di)

384 linje (c + 6 / di, b - 48 / di)-(c + 38/di, b - 41/di): LINE-(c + 40/di, b - 42/di): LINE-(c + 18/di, b - 56/di)
LINE-(c + 12/di, b - 56/di): LINE-(c + 10/di, b - 57/di): LINE-(c + 8/di, b - 56/di): LINE-(c - 8/di, b - 56/di)
LINE-(c - 10/di, b - 58/di): LINE-(c + 14/di, b - 58/di): LINE-(c + 16/di, b - 59/di)

385 LINE-(c + 8/di, b - 63/di): LINE-(c + 6/di, b - 63/di): LINE-(c + 2/di +.499, b - 70/di)
LINE-(c + 2/di +.499, b - 63/di): LINE-(c - 2/di +.499, b - 63/di): LINE-(c - 2/di +.499, b - 70/di)
LINE-(c - 6/di, b - 63/di): LINE-(c - 8/di, b - 63/di): LINE-(c - 16/di, b - 59/di): LINE-(c - 14/di, b - 58/di)

386 LINE-(c - 10/di, b - 57/di): LINE-(c - 12/di, b - 56/di): LINE-(c - 18/di, b - 56/di): LINE-(c - 36/di, b - 47/di)
LINE-(c - 36/di, b - 39/di): LINE-(c - 28/di, b - 41/di): LINE-(c - 28/di, b - 46/di): LINE-(c - 20/di, b - 50/di)
LINE-(c - 18/di, b - 50/di): LINE-(c - 14/di, b - 46/di)

387 GOTO 3087

390 linje (c + 6 / di, b - 60 / di)-(c + 30/di, b - 90/di): LINE-(c + 60/di, b - 30/di): LINE-(c + 60/di, b - 10/di): LINE-(c + 30/di, b - 40/di): LINE-(c + 15/di, b - 40/di)

391 linje (c - 6 / di, b - 60 / di)-(c - 30/di, b - 90/di): LINE-(c - 60/di, b - 30/di): LINE-(c - 60/di, b - 10/di): LINE-(c - 30/di, b - 40/di): LINE-(c - 15/di, b - 40/di)

392 linje (c, b - 25 / di)-(c + 6/di, b - 25/di): LINE-(c + 10/di, b - 20/di): LINE-(c + 12/di, b - 10/di): LINE-(c + 10/di, b - 6/di)
LINE-(c + 10/di, b): LINE-(c + 14/di, b): LINE-(c + 15/di, b - 5/di): LINE-(c + 16/di, b): LINE-(c + 20/di, b)

393 LINE-(c + 20/di, b - 6/di): LINE-(c + 18/di, b - 10/di): LINE-(c + 18/di, b - 20/di): LINE-(c + 15/di, b - 30/di): LINE-(c + 15/di, b - 45/di): LINE-(c + 40/di, b - 60/di): LINE-(c + 40/di, b - 70/di)

394 LINE-(c + 10/di, b - 55/di): LINE-(c + 6/di, b - 60/di): LINE-(c + 10/di, b - 74/di): LINE-(c + 6/di, b - 80/di)
LINE-(c + 4/di +.499, b - 80/di): LINE-(c + 3/di +.499, b - 82/di): LINE-(c + 2/di +.499, b - 80/di): LINE-(c, b - 80/di)

395 linje (c, b - 25 / di)-(c - 6/di, b - 25/di): LINE-(c - 10/di, b - 20/di): LINE-(c - 12/di, b - 10/di): LINE-(c - 10/di, b - 6/di)
LINE-(c - 10/di, b): LINE-(c - 14/di, b): LINE-(c - 15/di, b - 5/di): LINE-(c - 16/di, b): LINE-(c - 20/di, b)

396 LINE-(c - 20/di, b - 6/di): LINE-(c - 18/di, b - 10/di): LINE-(c - 18/di, b - 20/di): LINE-(c - 15/di, b - 30/di): LINE-(c - 15/di, b - 45/di): LINE-(c - 40/di, b - 60/di): LINE-(c - 40/di, b - 70/di)

397 LINE-(c - 10/di, b - 55/di): LINE-(c - 6/di, b - 60/di): LINE-(c - 10/di, b - 74/di): LINE-(c - 6/di, b - 80/di)
LINE-(c - 4/di +.499, b - 80/di): LINE-(c - 3/di +.499, b - 82/di): LINE-(c - 2/di +.499, b - 80/di): LINE-(c, b - 80/di)

398 linje (c - 6 / di, b - 25 / di)-(c, b - 6/di): LINE-(c + 10/di, b): LINE-(c + 4/di +.499, b - 8/di): LINE-(c + 6/di, b - 25/di)
LINJE (c - 40 / di, b - 64 / di)-(c - 40/di, b - 90/di): LINE-(c - 52/di, b - 80/di): LINE-(c - 52/di, b - 40/di)

399 linje (c + 40 / di, b - 86 / di)-(c + 38/di, b - 92/di): LINE-(c + 42/di, b - 92/di): LINE-(c + 40/di, b - 86/di): LINE-(c + 40/di, b - 50/di)

400 linje (c + 4 / di +.499, b - 70 / di)-(c + 6/di, b - 74/di): linje (c - 4 / di +.499, b - 70 / di)-(c - 6/di, b - 74/di): linje (c, b - 64 / di)-(c, b - 60/di): gå till 490

490 om sv = 1 då en = 0: fönster: återvända

491 di = di + 1: gå till 202

500 slumpmässigt-ABS(ln) - tx * 10 - ty * 1000 + i * 31,4

501 för x = 1 och 9: Y = 1 till 9: dn % (x, y) = 0: nästa: nästa

510 för x = 0 till 10: dn % (x, 0) = 1: dn % (x 10) = 1: dn % (0, x) = 1: dn % (10 x) = 1: nästa

520 för x = 2-8 steg 2: för y = 1 till 9: dn % (x, y) = 1: nästa: nästa

530 för x = 2-8 steg 2: för y = 1 till 9 steg 2

540 IF RND(1) > 95 sedan dn % (x, y) = 2

541 IF RND(1) > 95 sedan dn % (y, x) = 2

542 IF RND(1) >.6 sedan dn % (y, x) = 3

543 IF RND(1) >.6 sedan dn % (x, y) = 3

544 IF RND(1) >.6 sedan dn % (x, y) = 4

545 IF RND(1) >.6 sedan dn % (y, x) = 4

546 IF RND(1) >.97 sedan dn % (y, x) = 9

547 IF RND(1) >.97 sedan dn % (x, y) = 9

548 IF RND(1) >.94 sedan dn % (x, y) = 5

549 IF RND(1) >.94 sedan dn % (y, x) = 5

568 NÄSTA: NÄSTA

569 dn % (2, 1) = 0: om i / 2 = INT(in / 2) sedan dn % (7, 3) = 7: dn % (3, 7) = 8

570 om du är / 2 <> INT(in / 2) sedan dn % (7, 3) = 8: dn % (3, 7) = 7

580 om = 1 sedan dn % (1, 1) = 8: dn % (7, 3) = 0

585 GOSUB 2000

590 AVKASTNING

1000: LOOP TILLS INKEY$ = "": VISA SKRIVA UT 22 TILL 25: LETA UPP 25, 1: PRINT "KOMMANDO?";: LETA UPP CSRLIN, 10

1001 x$ = INKEY$: om x$ = "" sedan 1001

1002 om ASC(x$) = 0 då xq = ASC (mitten av$ (x$, 2)) ELSE xq = 0

1010 REM poke-16368, 0

1030 om xq = 72 sedan om SGN(in) + 1 GOTO 1100, 1150

1040 om xq = 77 sedan om SGN(in) + 1 GOTO 1200, 1250

1050 om xq = 75 sedan om SGN(in) + 1 GOTO 1300, 1350

1060 om xq = 80 sedan om SGN(in) + 1 GOTO 1400, 1450

1070 om x$ = "g" eller x$ = CHR$(13) eller x$ = "e" eller x$ = "k" eller x$ = "d" sedan på SGN(in) + 1 GOTO 1500, 1550

1080 om x$ = "a" eller x$ = "u" eller x$ = "c" sedan på SGN(in) + 1 GOTO 1600, 1650

1081 om x$ = "" då PRINT "PASS": GOTO 1090

1085 om x$ = "i" eller x$ = "z" eller x$ = "y" sedan 1700

1086 om x$ = "p" då om pa = 1 då pa = 0: PRINT "Paus av": GOTO 1000

1087 om x$ = "p" då om pa = 0 då pa = 1: PRINT "Paus på": GOTO 1000

1089 SKRIVA "VA?": GOTO 1000

1090 pw(0) = pw(0) - 1 + SGN(in) *. 9: om pw(0) < 0 sedan c(0) = 0: Skriv ut: skriva ut "Du har svultit!": GOTO 1093

1091 för jj = 0 till 2: leta upp 22 + jj, 30: PRINT "";: nästa
LETA UPP 22, 30: PRINT "MAT ="; LTRIM$(Str$(PW(0))); : HITTA 23, 30: PRINT "H.P.="; LTRIM$(Str$(c(0)));
LETA UPP 24, 30: PRINT "GULD ="; LTRIM$(Str$(c(5))); : Hitta 24, 1: REM samtal-868

1092 pw(0) = INT(pw(0) * 10) / 10

1093 om c(0) < = 0 då sova 3: gå till 6000

1095 om i > 0 sedan GOSUB 4000: om c(0) < = 0 sedan 1093

1096 för jj = 0 till 3: leta upp 22 + jj, 30: PRINT "";: nästa: leta upp 22, 30: PRINT "mat ="; LTRIM$(Str$(PW(0))); : HITTA 23, 30: PRINT "H.P.="; LTRIM$(Str$(c(0))); : HITTA, 24, 30: PRINT "GULD ="; LTRIM$(Str$(c(5))); : HITTA 24, 1

1097 om i = 0 då GOSUB 100: gå till 1000

1098 om i > 0 sedan GOSUB 200: gå till 1000

1100 skriva ut "Norra": om te % (tx, ty - 1) = 1 då PRINT "du CAN'T passerar THE berg": GOTO 1090

1110 ty = ty - 1: gå till 1090

1150 om dn % (px + dx, py + dy) <> 1 och dn % (px + dx, py + dy) < 10 sedan px = px + dx: py = py + dy

1155 PRINT "FRAMÅT"

1160 om dn % (px, py) = 2 och sedan skriva ut "AAARRRGGGHHH!!! En fälla! ": c(0) = c(0) - INT(RND(1) * i + 3): Herr = 1: i = i + 1: skriva ut"Fallande till nivå". i: sova 2: GOSUB 500: GOTO 1090

1165 z = 0

1170 om dn % (px, py) = 5 sedan dn % (px, py) = 0: PRINT "Guld!": z = INT(RND(1) * 5 * i + i): Skriv ut z; "-Bitar av åtta": c(5) = c(5) + z

1175 om z > 0 då z = INT(RND(1) * 6): skriva ut "AND A"; w$(z): pw(z) = pw(z) + 1: sova 1: gå till 1090

1190 GOTO 1090

1200 skriva ut "Österut": om te % (tx + 1, ty) = 1 då PRINT "du CAN'T passerar THE berg": GOTO 1090

1210 tx = tx + 1: gå till 1090

1250 PRINT "SVÄNG HÖGER"

1255 om dx <> 0 sedan dy = dx: dx = 0: GOTO 1090

1260 dx = -dy: dy = 0: GOTO 1090

1300 skriva ut "Väst": om te % (tx - 1, ty) = 1 då PRINT "du CAN'T passerar THE berg": GOTO 1090

1310 tx = tx - 1: gå till 1090

1350 PRINT "SVÄNG VÄNSTER"

1355 om dx <> 0 sedan dy = - dx: dx = 0: GOTO 1090

1360 dx = dy: dy = 0: GOTO 1090

1400 skriva ut "SÖDERUT": om te % (tx, ty + 1) = 1 då PRINT "du CAN'T passerar THE berg": GOTO 1090

1410 ty = ty + 1: gå till 1090

1450 PRINT "vända": dx = - dx: dy = -dy: GOTO 1090

1500 om te % (tx, ty) = 3 då GOSUB 60080: GOSUB 60200: CLS: GOTO 1090

1510 om te % (tx, ty) = 4 och i = 0 då PRINT "gå DUNGEON": PRINT "Vänta": sova 1: = 1: GOSUB 500: dx = 1: dy = 0: px = 1: py = 1: CLS: GOTO 1090

1515 om te % (tx, ty) = 5 sedan 7000

1520 SKRIVA "VA?": GOTO 1000

1550 om dn % (px, py) <> 7 och dn % (px, py) <> 9 sedan 1580

1555 PRINT "GÅ TILL NIVÅ"; i + 1

1560 i = i + 1: GOSUB 500: Herr = 1: gå till 1090

1580 om dn % (px, py) <> 8 då PRINT "Va?": GOTO 1090

1581 om i = 1 då PRINT "lämna DUNGEON": i = 0: GOTO 1586

1584 PRINT "GÅ TILL NIVÅ"; i - 1

1585 i = i - 1: GOSUB 500: Herr = 1

1586 om i = 0 då PRINT "du HAST fick": Skriv ut lk; "HIT POINTS": sova 2: c(0) = c(0) + lk: lk = 0

1587 CLS: GOTO 1090

1600 GOTO 1090

1650 mn = 0: da = 0: PRINT "ATTACK": skriva ut "Vilka vapen";: göra: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = ""

1651 om q$ = "r" sedan da = 10: PRINT "Värja": om pw(1) < 1 sedan skriva ut "Inte ägs": GOTO 1650

1652 om q$ = "en" då da = 5: PRINT "AXE": om pw(2) < 1 sedan skriva ut "Inte ägs": GOTO 1650

1653 om q$ = "s" då da = 1: PRINT "SKÖLD": om pw(3) < 1 sedan skriva ut "Inte ägs": GOTO 1650

1654 om q$ = "b" sedan da = 4: PRINT "BOW": om pw(4) < 1 sedan skriva ut "Inte ägs": GOTO 1650

1655 om q$ = "m" då PRINT "Magiska amulett": GOTO 1680

1656 om q$ = "b" och pt$ = "m" och skriv sedan ut "MAGIKER kan inte använda ROSETTER!": GOTO 1650

1657 om q$ = "r" och pt$ = "m" och skriv sedan ut "MAGIKER kan inte använda VÄRJOR!": GOTO 1650

1659 om da = 0 då PRINT "händer"

1660 om da = 5 OR da = 4 sedan 1670

1661 mn = dn % (px + dx, py + dy) / 10: mn = INT(mn)

1662 om mn < 1 OR c(2) - RND(1) * 25 < mn + i dess PRINT "Du missade": GOTO 1668

1663 PRINT "HIT!": da = (RND(1) * da + c.1 / 5): mz % (mn, 1) = INT (mz % (mn, 1) - da)

1664 PRINT m$(mn); "'S TRÄFF POÄNG ="; MZ % (mn, 1)

1665 om mz % (mn, 1) < 1 då PRINT "du HAST dödade A"; m$(MN): PRINT "Du skall ta emot": da = INT(mn + in): Skriv ut da; "BITAR AV ÅTTA"

1666 om mz % (mn, 1) < 1 då c(5) = INT(c(5) + da): dn % (ml (mn, 0), ml % (mn, 1)) = dn () % ml (mn, 0), ml % (mn, 1) - 10 * mn: mz % (mn, 0) = 0

1667 lk = lk + INT (mn * i/2): om mn = ta sedan ta = - ta

1668 om pa = 1 då PRINT "-CR - att forts";: INPUT q$

1669 SOVA 1: GOTO 1090

1670 om da = 5 sedan Skriv ut "att kasta eller SWING:";: göra: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = "": om q$ <> "t" skriver ut "SWING": GOTO 1661

1671 om da = 5 och sedan skriva ut "kasta": pw(2) = pw(2) - 1

1672 för y = 1 till 5: om px + dx * y < 1 OR px + dx * y > 9 OR py + dy * y > 9 OR py + dy * y < 0 sedan 1662

1673 mn = dn % (px + dx * y, py + dy * y): mn = INT(mn / 10): om mn > 0 sedan 1662

1674 NÄSTA: GOTO 1662

1680 om pw(5) < 1 Skriv "Ingen ägs": GOTO 1650

1681 om pt$ = "f" sedan q = INT(RND(1) * 4 + 1): GOTO 1685

1682 PRINT "1 stege-upp", "2-LADDER-DN": skriva ut "3-KILL", "4-BAD??": skriva ut "Val";: göra: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = "": q = VAL(q$): Skriv ut f: om q < 1 OR q > 4 sedan 1682

1683 IF RND(1) > 75 då PRINT "Sista laddning på denna amulett!": pw(5) = pw(5) - 1

1685 ON q gå till 1686, 1690, 1691, 1692

1686 PRINT "Stege upp": dn % (px, py) = 8: sova 1: gå till 1090

1690 PRINT "LADDER ner": dn % (px, py) = 7: sova 1: gå till 1090

1691 PRINT "Magi ATTACK": da = 10 + i: GOTO 1672

1692 PÅ INT(RND(1) * 3 + 1) GOTO 1693, 1695, 1697

1693 SKRIVA "DU HAR STÄNGTS": SKRIV UT "I EN PADDA!"

1694 för z2 = 1-4: c(z2) = 3: nästa z2: sova 3: GOTO 1090

1695 skriva "Du har STÄNGTS": Skriv ut "I en ödla MAN": Y = 0 till 4: c(y) = INT(c(y) * 2,5): nästa: sova 3: GOTO 1090

1697 PRINT "Slå tillbaka": c(0) = c(0) / 2: sova 2: gå till 1090

1700 GOSUB 60080: LETA UPP 1, 1: PRINT "PRESS - CR - FÖR ATT FORTSÄTTA"; : INPUT q$: skärm 1: CLS: GOTO 1090

2000 nm = 0: för x = 1 till 10

2005 mz % (x, 0) = 0: mz % (x, 1) = x + 3 + i

2010 om x - 2 > i eller RND(1) > 4 sedan 2090

2020 ml % (x, 0) = INT(RND(1) * 9 + 1): ml % (x, 1) = INT(RND(1) * 9 + 1)

2030 om dn % (ml % (x, 0), ml % (x, 1)) <> 0 sedan 2020

2040 om ml % (x, 0) = px och ml % (x, 1) = py sedan 2020

2050 dn % (ml % (x, 0), ml % (x, 1)) = x * 10

2051 mz % (x, 0) = 1

2052 nm = nm + 1

2055 mz % (x, 1) = x * 2 + i * 2 * lp

2090 NÄSTA: ÅTERVÄNDA

3087 linje (c - 28 / di, b - 41 / di)-(c + 30/di, b - 55/di): linje (c + 28 / di, b - 58 / di)-(c + 22/di, b - 56/di): LINE-(c + 22/di, b - 53/di)
LINE-(c + 28/di, b - 52/di): LINE-(c + 34/di, b - 54/di): linje (c + 20 / di, b - 50 / di)-(c + 26/di, b - 47/di)

3088 linje (c + 10 / di, b - 58 / di)-(c + 10/di, b - 61/di): LINE-(c + 4/di, b - 58/di): linje (c - 10 / di, b - 58 / di)-(c - 10/di, b - 61/di)
LINE-(c - 4/di, b - 58/di): linje (c + 40 / di, b - 9 / di)-(c + 50/di, b - 12/di): LINE-(c + 40/di, b - 7/di)

3089 linje (c - 8 / di, b - 25 / di)-(c + 6/di, b - 7/di): LINE-(c + 28/di, b - 7/di): LINE-(c + 28/di, b - 9/di): LINE-(c + 20/di, b - 9/di): LINE-(c + 6/di, b - 25/di): gå till 490

4000 för mm = 1 till 10: om mz % (mm, 0) = 0 då 4999

4010 ra = SQR ((px - ml % (mm, 0)) ^ 2 + (py - ml % (mm, 1)) ^ 2).

4011 om mz % (mm, 1) < i * lp sedan 4030

4020 om ra < 1,3 sedan 4500

4025 om mm = 8 AND ra < 3 sedan 4999

4030 x1 = SGN (px - ml % (mm, 0)): y1 = SGN (py - ml % (mm, 1))

4031 om mz % (mm, 1) < i * lp sedan x1 = - x 1: y1 = - y1

4035 om y1 = 0 då 4045

4040 d = dn % (ml % (mm, 0), (ml % (mm, 1) + y1 +. 499)): om d = 1 eller d > 9 OR d = 2 sedan 4045

4042 x1 = 0: GOTO 4050

4045 y1 = 0: om x1 = 0 då 4050

4046 d = dn % ((ml % (mm, 0) + x1 +.499), ml % (mm, 1)): om d = 1 eller d > 9 eller d = 2 sedan x1 = 0: GOTO 4081

4050 dn % (ml (mm, 0), ml % (mm, 1)) = dn () % ml (mm, 0), ml % (mm, 1) - 10 * mm

4055 om ml % (mm, 0) + x1 = px och ml % (mm, 1) + y1 = py sedan 4999

4060 ml % (mm, 0) = ml % (mm, 0) + x1: ml % (mm, 1) = ml % (mm, 1) + y1

4080 dn % (ml (mm, 0), ml % (mm, 1)) = (dn % (ml (mm, 0), ml % (mm, 1)) + 10 * mm +.499)

4081 IF x1 <> 0 OR y1 <> 0 sedan 4999

4082 om mz % (mm, 1) < i * lp och ra < 1,3 sedan 4500

4083 om mz % (mm, 1) < i * lp då mz % (mm, 1) = mz % (mm, 1) + mm + i

4499 GOTO 4999

4500 om mm = 2 eller mm = 7 sedan 4600

4509 SKRIVA "DU BLIR ATTACKERAD": PRINT "AV A"; m$(mm)

4510 om RND(1) * 20 - SGN(pw(3)) - c(3) + mm + i < 0 sedan skriva ut "Missat": GOTO 4525

4520 PRINT "HIT": c(0) = c(0) - INT(RND(1) * mm + i)

4525 om pa = 1 då PRINT "-CR - att forts";: INPUT q$

4530 GOTO 4999

4600 om RND(1) <.5 sedan 4509

4610 om mm = 7 då pw(0) = INT(pw(0) / 2): PRINT "En GREMLIN stal några mat": GOTO 4525

4620 zz = INT(RND(1) * 6): om pw(zz) < 1 sedan 4620

4630 SKRIVA UT "EN TJUV STAL A"; w$(ZZ): pw(zz) = pw(zz) - 1: GOTO 4525

4999 NÄSTA: ÅTERVÄNDA

6000 VISA SKRIV UT: CLS: TRYCK: PRINT: SKRIVA UT "VI SÖRJER BORTGÅNGEN AV"

6005 IF LEN(pn$) > 22 sedan pn$ = ""

6010 om pn$ = "" sedan pn$ = "THE bonde"

6020 pn$ = pn$ + "Och hans dator"

6030 tryck TAB (20 - INT(LEN(pn$)/2)); : PRINT pn$

6035 PRINT "ATT ÅBEROPA ETT MIRAKEL AV UPPSTÅNDELSEN"

6040 PRINT slå"< ESC nyckel >";

6050: LOOP TILLS INKEY$ = CHR$(27)

6060 GOTO 1

7000 SKÄRM 1: VISA SKRIV UT: CLS

7001 REM

7010 om pn$ <> "" sedan 7500

7020 PRINT: SKRIV UT: SKRIVA UT "VÄLKOMMEN BONDE IN I SALARNA I": SKRIVA UT "MIGHTY LORD BRITTERNA. HÄRI DU MAYCHOOSE ATT VÅGA SLÅSS MED ONDA ": PRINT"VARELSER AV DJUPET, FÖR STOR": PRINT"BELÖNING"!

7030 PRINT: skriva ut "Vad är ditt namn bonde";: INPUT pn$: pn$ = UCASE$(pn$)

7040 PRINT "DOEST DU ÖNSKAR FÖR GRAND ADVENTURE?"; : Gör: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = ""
OM q$ <> "y" och skriv sedan ut: skriva ut "Då ledighet och BEGONE!": pn$ = "": Skriv ut: skriva ut "PRESS - SPACE - till forts";: göra: q$ = INKEY$: LOOP tills q$ = "": CLS: GOTO 1090

7045 PRINT

7050 TRYCK: PRINT "BRA! THOU skall försöka att bli A ": PRINT"KNIGHT!": Skriv ut: skriva ut"Din första uppgift är att gå till den": PRINT"DUNGEONS och att returnera endast efter": PRINT" KILLING ett/en ";: ta = INT(c(4)/3): PRINT m$(ta)

7060 TRYCK: PRINT "GÅ NU PÅ DENNA QUEST, OCH MAJ": SKRIVA UT "LADY LUCK VARA RÄTTVIS TILL ER...": SKRIV UT "... ÄVEN JAG, BRITTISKA, HAR ÖKAT": SKRIVA UT"VARJE DIN ATTRIBUT AV EN!"

7070 TRYCK: PRINT "PRESS - SPACE - TILL CONT."; : Gör: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = "": för x = 0 5: c(x) = c(x) + 1: nästa: CLS: GOTO 1090

7500 om ta > 0 skriv: Skriv ut: PRINT pn$; "VARFÖR HAR DU ÅTERVÄNT?": SKRIVA "DU MÅSTE DÖDA ETT/EN"; m$(ta)
PRINT "GÅ NU OCH FYLLER DIN STRÄVAN!": TRYCK: PRINT "PRESS - SPACE - TILL CONT."; : Gör: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = "": CLS: GOTO 1090

7510 TRYCK: PRINT: TRYCK: PRINT "AAHH!! ....."; PN$: Skriv ut: skriva ut "Du har ACOMPLISHED din QUEST!": om ABS(ta) = 10 sedan 7900

7520 skriva ut "Detta inte tyvärr tillräckligt för att": skriva ut "Blivit en KNIGHT.": ta = ABS(ta) + 1: tryck: PRINT "Nu du måste döda ett/en"; m$(ta)

7530 GOTO 7060

7900 skärm 1: Visa Skriv ut: CLS: PRINT: tryck: PRINT: pn$ = "Herre" + pn$: PRINT ""; PN$; ","

7910 SKRIVA "DU HAR VISAT DIG VÄRDIG": PRINT "AV KNIGHTHOOD, FORTSÄTTA SPELA OM DU": SKRIVA UT "DOTH ÖNSKAN, MEN DU HAR ACOMPLISHED": SKRIVA UT "MAIN MÅLET MED DETTA SPEL..."

7920 om lp = 10 sedan 7950

7930 PRINT: SKRIVA UT "NU KANSKE DU ÄR FOOLHEARTY": SKRIVA UT "TILLRÄCKLIGT TOTRY SVÅRIGHETSGRAD"; LP + 1

7940 GOTO 7070

7950 PRINT: SKRIV UT "... RING CALIFORNIA PACIFIC DATOR": SKRIVA UT"PÅ (415)-569-9126 ATT RAPPORTERA DETTA": PRINT"FANTASTISKA BEDRIFT!"

7990 GOTO 7070

60000 SKÄRM 1: VISA SKRIV UT: CLS: LETA UPP 5, 1: INGÅNG "SKRIV DITT TURNUMMER..."; q$: ln = VAL(q$)

60005 LOKALISERA 7, 1: INPUT "NIVÅ AV LEK (1-10)..."; q$: lp = INT(VAL(q$))

60006 om lp < 1 OR lp > 10 sedan 60005

60010 slumpmässigt ln

60020 DATA "HIT POÄNG...", "STYRKA...", "FINGERFÄRDIGHET...", "UTHÅLLIGHET...", "VISDOM...", "GULD..."

60025 REM

60030 DIM c$(5): för x = 0 5: Läs c$(x): nästa

60040 REM

60041 REM

60042 DATA "SKELETT", "TJUV", "GIANT RAT", "ORC", "VIPER", "CARRION CRAWLER", "SPÖKE", "HÄRMA", "DEMONEN", "BALROG"

60043 för x = 1 till 10: Läs m$(x): nästa

60050 för x = 0 5: c(x) = INT(SQR(RND(1)) * 21 + 4): nästa x

60060 CLS: hitta 8, 1: för x = 0 5: PRINT c$(x); c(x): nästa: Skriv ut: skriva ut "Skall du spela med dessa kvaliteter?": PRINT TAB(20); : Gör: q$ = INKEY$: LOOP medan q$ = "": om q$ <> "y" sedan 60050

60061 LOKALISERA 15, 1: TRYCK: PRINT "OCH SKALL DU VARA EN FIGHTER ELLER EN MAGIKER?": PRINT TAB(20); : Gör: pt$ = INKEY$: LOOP medan pt$ = ""

60062 om pt$ = "m" OR pt$ = "f" sedan 60070

60063 GOTO 60061

60070 DATA "Mat", "Värja", "AXE", "SKÖLD", "Båge och pilar", "Magiska amulett": för x = 0 5: Läs w$(x): nästa

60075 GOSUB 60080: GOSUB 60200: ÅTERVÄNDA

60080 skärm 1: Visa Skriv ut: CLS: PRINT: tryck: PRINT "Stats vapen": Skriv ut: för x = 0 5: PRINT c$(x); c(x); TAB(24); "0-"; w$(x): nästa: leta upp 1, 1

60081 LOKALISERA 11, 18: SKRIVA UT "Q-QUIT"

60082 REM IF pw(0) > 0 då REM samtal 62450

60085 för z = 0 5: leta upp 5 + z, 25 - LEN(STR$(pw(z))): Skriv ut STR$(pw(z)); : NÄSTA

60090 HITTA 17, 5: PRINT "PRIS"; : SKRIVA UT TAB(15); : SKRIVA UT "SKADA". : SKRIVA UT TAB(25); : SKRIVA UT ""

60100 för x = 0 5: leta upp 19 + x, 25: PRINT w$(x); : NÄSTA

60110 LOKALISERA 19, 5: PRINT "1 FÖR 10"; : SKRIVA UT TAB(15); : PRINT "N/A": HITTA 20, 5: PRINT "8". : SKRIVA UT TAB(15); : SKRIV "1-10": HITTA 21, 5: PRINT "5". : SKRIVA UT TAB(15); : SKRIVA UT "1-5"

60120 LOKALISERA 22, 5: PRINT "6". : SKRIVA UT TAB(15); : TRYCK "1": LETA UPP 23, 5: PRINT "3". : SKRIVA UT TAB(15); : SKRIVA UT "1-4"; : HITTA 24, 5: PRINT "15". : SKRIVA UT TAB(15); : PRINT "???"; : HITTA 1, 1

60130 AVKASTNING

60200 LOKALISERA 1, 1: PRINT "VÄLKOMMEN TILL BUTIKEN FÖR ÄVENTYR"

60210 lokalisera 13, 1: för jj = 0 till 1: Skriv ut "": nästa
Leta upp 12, 1: Skriva ut "Vilket objekt skall du köpa";: leta upp 12, 27: göra: q$ = INKEY$: ögla fördriva tiden q$ = ""
OM q$ = "q" då PRINT: tryck: PRINT "BYE": sova 1: skärm 1: CLS: återvända

60215 z = -1

60220 om q$ = "f" då PRINT "Mat": z = 0: p = 1

60221 om q$ = "r" då PRINT "Värja": z = 1: p = 8

60222 om q$ = "en" sedan ut "AXE": z = 2: p = 5

60223 om q$ = "s" då PRINT "SKÖLD": z = 3: p = 6

60224 om q$ = "b" då PRINT "BOW": z = 4: p = 3

60225 om q$ = "m" då PRINT "Amulett": z = 5: p = 15

60226 om z = -1 så skriv ut UCASE$(q$): skriva ut "Jag är ledsen att vi inte har THAT.": sova 2: GOTO 60210

60227 om q$ = "r" och pt$ = "m" THEN PRINT "Jag är ledsen MAGIKER": PRINT "kan inte använda som!": sova 2: GOTO 60210

60228 om q$ = "b" och pt$ = "m" THEN PRINT "Jag är ledsen MAGIKER": PRINT "kan inte använda som!": sova 2: GOTO 60210

60230 om c(5) - p < 0 sedan ut "M'LORD du har inte råd att objekt.": sova 2: GOTO 60210

60235 om z = 0 då pw(z) = pw(z) + 9

60236 pw(z) = pw(z) + 1: c(5) = c(5) - p

60237 leta upp 10, 16: PRINT c(5); " "

60240 hitta 5 + z, 25 - LEN(STR$(pw(z))): Skriv ut pw(z); : HITTA 14, 1: SKRIV UT

60250 GOTO 60210

Se Steg
Relaterade Ämnen

Enkla hallon mandel mörbakelse Cookies

Om du är trött på att göra det samma traditionella choklad chip orsugar kakrecept, eller om du bara vill baka upp en ny och läcker behandla, rekommenderar jag försöker dessa läckra mörbakelse cookies. Denna Intructable visar hur att baka och dekorera...

DIY 5 Life Hacks med dricka halm | Enkla knep

https://youtu.be/jIcEbcVQgQgSteg 1: Life hack 1 Hiii! Idag vill jag visa dig hur man gör 5 Life Hacks med dricka halm, enkla knep som kommer att förändra ditt liv!Steg 2: Life hacks 2 Gillar du dricka genom sugrör? Men vad kan vi göra med plast strån...

Min enkla STRIIV hållare

ÖversiktMin enkla "Life Hack". Vissa använder aktivitet trackers för den vanliga, spåra mina steg, spåra mina brända kalorier... Jag bär min aktivitet tracker främst för att hjälpa mig att komma ihåg att ta särskilda läkemedel för att förhindra...

En "Enkel" multi-material 3D tryckt prydnad med Proto-pasta, TinkerCAD och Printrbot enkla metallen

' Tis säsongen för beslutsfattande och 3D-utskrifter är ett bra sätt att fira! Utforska gränslandet mellan konst och hantverk med denna enkla men teknik-kritisk metod för att göra multi-material utskrifter från en enda hot slutet system. Design till...

Enkla broderier - bakgrundsbelyst effekt

detta är ett enkelt men effektivt sätt att dekorera utsidan av något, att göra det ser ut som en form har varit bakgrundsbelyst.Du behöver:En bit av filtEn penna/kritaBlandade färger av broderi flossEtt broderi nål (stora ögon)Steg 1: Stitch! Börja m...

Hur man gör en kände dinosaurie i fyra enkla steg

jag hittade denna bild av en liten filt, uppstoppade dinosaurier på etsy.com, och jag trodde det skulle vara en söt hantverk för barn, minus den fyllda delen. Här är fyra steg för att göra denna lilla kille, med min egen skapade blueprint.Steg 1: Ste...

Enkla ljussabel

Min fem år gamla ville vara Darth Vader för Halloween och vi kom upp med denna enkla ljussabel design som var lätt för honom att montera med endast begränsad hjälp från sin pappa. Här är en tre minuters video förklarar att bygga.Steg 1: material en s...

Enkla Trebuchet

Oavsett om du vill göra det för skojs skull eller för ett skolprojekt, hjälper denna enkla steg för steg instruktioner. Trebuchets eller katapulter är baserade på en arm som har vikter på ena sidan och en projektil som lanseras från en annan. Det krä...

5 enkla steg för att göra en levande saftiga krans

Du kan göra denna underbara krans i 5 enkla steg och under en timme!Steg 1:Som ni vet, är jag en saftiga galning. Jag har många av dem planterade i min trädgård och i krukor. Jag hoppa på möjligheten att göra något med hjälp av dessa intressanta, tål...

BUZZ-OFF gödselmedel 1-2-3 enkla steg!

Min fru håller buggning mig om behovet av att återvinna.Jag tycker att jag förtjänar extra poäng eftersom denna enkla gödselmedel är alla naturlig, 100% organiska, biologiskt nedbrytbara och jag rörde inte hennes matberedare för att göra det.Inga ins...

5 enkla hemgjorda leksaker och presenter

här är fem enkla idéer för några coola DIY leksaker och presenter. Njut!...

3 enkla sätt att dricka mer vatten

Vatten. Denna vätska är nödvändigt för liv att existera och för vår hälsa. Enligt WebMD, kan dricka mer vatten hjälpa till med viktminskning, sänka socker, kolesterol, salt och mättat fett konsumtion. Det hjälper också med hydrering, stöd i matsmältn...

Hur man gör enkla Box?

Hur man gör enkla box?YouTube Vidoes...

Skiffer: de enkla, anpassningsbara, minimalistiska nöjescentrum.

Det börjar lätt nog: en pojke, bygga möbler med hans pappa. Tja, vi ville bygga möbler, men allt de gjorde var att bygga en fruktansvärt överbyggd rullande skåp.Tio år senare, inför en äckligt, stökigt vardagsrum, en arg katt och en guttural, manly m...

Enkla kretsloppsodling system översvämningar och avloppet

idén om växande växter utan att vattna - gödsla marken, istället använder fisk som en naturlig gödning källa helt fascinerade mig.Därför skapade jag min egen flod och avlopp kretsloppsodling version.Steg 1: Steg 1. Den centrala idén var att använda e...

Enkla hydroponiska jordgubbar

prisbelönta hydroponiska jordgubbar. Skapas som ett skolprojekt. Enkel, lättskött. Perfekt för små hobbiests, science mässor, eller som ett lärande verktyg. Kan att utvidga att skapa ett större system.Steg 1: material Vad du kommer att behöva bygga d...

Från filen till kniv (med enkla verktyg)

en bra "bushcraft" kniv är ett måste för varje friluftsmänniska.Det är ett verktyg som varar en livstid.Skulle inte det vara häftigt att göra ett sådant avgörande, varaktig verktyg själv?Det finns många olika typer av knivar och många sätt att g...

2 enkla men episka lego vapen - Sniper och automatisk pistol

i detta (mitt första) instructable, jag kommer att lära dig hur man gör två enkla men sval sett lego vapen.Steg 1: Bitar För sniper, behöver du följande:-2 scope-1 fat-1 klipp grejen-1 MegaFon-1 klipp fatFör automatisk pistol behöver du följande:-1 h...

3 enkla, men Cool DIY projekt (P1)

I detta Instructable tittar vi på 3 enkla DIY projektDe är lätta och troligen kan göras från de objekt som du redan har hemma.Om du är inte intresserad av en video version av detta Instructable och den inbäddade video gör visas på din mobila enhet, h...