Etch A Sketch laserskärare baserade Arduino. (1 / 4 steg)
Steg 1: Kvadratur ingångar
Kvadratur utdata skickas över två data linjer, varje rad bär en fyrkantsvåg-signal men de två linjerna är 90 grader ur fas.
Genom att räkna antalet pulser på antingen fyrkantsvåg är det möjligt att fastställa hur långt kodaren har förvandlats. Det är viktigt att veta den riktning som ratten vänder för att besluta om steget bör läggas till eller tas bort från den totala räkningen. Detta är var den andra data raden kan användas.
Om du kontrollera tillståndet i raden "B" data som statligt av "A" linje ändringarna kan du bestämma vilken riktning knopp vände. I exempel bilder har jag belyst fallande kanten av "A" signalen. Även ratten vrids medurs är raden "B" hög som "A" linjen faller. När ratten vrids moturs är "B" linjen låg.
För ultra snabb upptäckt av quadrature input den första data kan enkelt anslutas till ett avbrott ingång och för att upptäcka signal kanten. Varje gång avbrottet utlöser räkningen kan ändras och genom att kontrollera den andra raden på en standard input du vet att addera eller subtrahera från räkningen.