Etch-a-Sketch LOGO - EASiLOGO (2 / 8 steg)
Steg 2: Sköldpadda grafik
(Bild med tillstånd från http://www.classicacorn.freeuk.com/8bit_focus/logo/logo.html)
Turtle grafik är ett sätt att göra datorgrafik som baseras på en enkel modell som barn lätt kan förstå. Be ett barn att stå mitt i ett rum, gå framåt tio steg, sväng höger, gå en annan tio steg och fortsätta att upprepa detta tills de kommer tillbaka till där de startade. Förklara när de har gjort det som de har tempo ut formen av en kvadrat. Nu berätta att du har en utbildad sköldpadda, och om du berätta sköldpaddan gör vad barnet bara gjorde, sköldpaddan kommer också tempo ut en kvadrat på marken.
Nu vi dra ut de robotliknande sköldpaddan och vi berättar det göra just genom att skriva kommandon på ett tangentbord. Dessa turtle robotar faktiskt existerar - de var uppfann på tidiga 70-talet och används med programmeringsspråket logotypen som utformades av Marvin Minsky och Seymore Papert för att undervisa barn.
(Seymore Papert var en lärare som föreslog en pedagogisk filosofi som kallas "constructionism", som i grund och botten uppmuntra barn att lära sig genom att göra snarare än passivt absorbera andras läror. Särskilt använde han programmering som ett lärande verktyg att tänka och resonera ut lösningar på problem. Han var mycket farfar Maker rörelsen.)
Så modern sköldpadda grafik på en dator är precis som de sköldpadda robotar som Papert används på 70-talet - du berätta en simulerad sköldpadda att gå och slå med enkla kommandon som framåt 10 och höger 90 och sköldpaddan kommer att rita en fyrkant på datorskärmen. Du kan hitta regelbundna LOGO system på webben och också den riktigt cool "Scratch" programmeringsspråk använder samma idéer för att rita linjer. Vi kommer att bygga något liknande till en sköldpadda grafik system - men vi kommer att använda en Etch-a-Sketch i stället för en robotliknande sköldpadda. Naturligtvis, älskar vi robotar, så självklart det kommer att bli en robotic Etch-a-Sketch :-) Nu läsa på...