Facebook Robotic fotboll spel
I Detaljer ville jag bygga för en vän till mig (Kim), ett system med robotliknande spelare som användare bör kunna kontroll över internet, via en Facebook-applikation med en automatisk målvakt. Användarna kommer att kunna kontrollera vinkeln och kraften i kick, men de har ingen kontroll över målvakten, som rör sig slumpmässigt från vänster till höger, efter att spelaren kör kommandot för att sparka bollen. Jag programmerat en 4-5 sec. fördröjning efter spelaren gör val av vinkel och makt och målvakten börjar att flytta.
Användaren av programmet bör kunna kontrollera positionen (vinkel) och kraften i sparka bollen från ett FB-program.
Min första tanke var att använda Arduino som min primära mikrokontroller.
Här är några bilder av byggnaden processen.
Spelet är nu online och du kan spela det på följande adress eller "ens gillar" det... https://www.Facebook.com/Str8myway/app_316992568367853
Välj bara "Spela spelet" efter att välja "ΠΑΙΞΕ ΤΩΡΑ" det är grekiska och betyder "spela nu"
Då är du i en que, när är din tur, Välj kraften i kick, då vinkeln (över bollen) och tryck på knappen för Hit.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den viktigaste hårdvaran är:
Arduino Mega, med Ethernet-shield
Anpassade PCB för enhet högre spänningar med Arduino
Hårdvara för målvakten (rails att flytta på, växlar att känna igen kanterna och mitten, strömförsörjning)
Hårdvara för spelaren (pneumatiska system för sparkar boll, olika tryck elektroniska ventiler, servo vända spelare, luftkompressor)
Strömförsörjning och DC-DC omvandlare
---------------------------------------------------------------------------------------------
Stora utmaningar:
Kommunikation över internet, video och data fördröja problem,
Synkroniseringsproblem med verkliga spelare och roboten,
den fortsätter rörelsen av målvakten
lufttryck och sparkar hastigheten var inte tillräckligt ens makt på kolven var enorm