Farkosten Cutter Tips och Tricks (5 / 5 steg)
Steg 5: Expanderar i 3D
Under det grov yta är kartong din vän
Spara tid och börja med något som redan har tre dimensionell kvaliteter. Många typer av kartong har en korrugerad mellanlager. Vissa har ett bikakemönster. Det finns också typer av plastskivor som använder samma typ byggandet. Exponera dessa mönster skapar en trevlig industriella utseende.
Det kan ibland vara svårt att hitta tillräckligt tunn kartong (mindre än 1mm). Men du kan kopiera utseendet med en enkel teknik. Bara dra av ett ansikte av papp och rensa upp något envis skräp i Dalarna. Skär ut några bokstäver eller figurer på ett papper. Limma pappret på mönster.
De säljer även wellpapp pappersark utan toppning papper. Dessa premade lakan har ett mycket renare utseende, inget lim strimmor och inga trasiga kanter att städa upp. .
Några kartonger har en "avsluta lager" separat från den grundläggande pappen. Du kan ibland du kan också använda en finish som skiljer sig från mönster, eller måla mönster. Detta verkligen gör området utstansade pop visuellt.
Stack upp
Kanske är det enklaste sättet att göra en 3D-objekt att stapla lager ovanpå varandra. Du kan göra topografiska modeller, fasta föremål och ihåliga lådor. Du ändra färg eller ens material på olika lager.
Dash, Skip, Dash och... Stretch
Låt oss stanna i 2.5D världen en stund. En enkel, repetitiva skära mönster (Abeba sedan BABAB) kan ge ett fint utbyggbart nätmönster när den används med papper, tunn plast och särskilt craft skum. Lägga till några enkla blomstrar som en pilgrimsmussla eller strecksatsen att göra mönstret mer intressant.
Om du använder ett liknande cut-skip-cut mönster på en stängd form som en cirkel eller fyrkantiga, deformationen är begränsad till Z riktning medan X och Y bo begränsad. Se bilder för mer info.
Vika, böja och algblomningen
Bara en lista över hur du hittar bra referenser för olika papper hantverk:
- Popup-kort och strukturer är ett bra ställe att börja med verklig 3D konstellationer.
- Den paketera branschen har mycket att lära konsthantverkare - prova att söka efter något liknande "vikta pappersförpackningen."
- De pedagogiska konstnärerna i världen underviser geometri och matematik med vikta papper strukturer-prova att söka efter något liknande "vikta pappers geometriska former."
- Det finns en hel familj av plana geometriska former som kan sättas ihop till 3D konfigurationer. Det finns förmodligen en fancy Latin benämna för detta, kanske en delmängd av tessellations.
- Origami hänvisar ofta till vika ett pappersark till 3D-former.
- Pepakura är ett sätt att vika skär papper i former. Resultaten liknar en låg polygon count 3D datormodell.
- Flik-och-Slot byggnaden täcker en rad olika tekniker, från sinkans och pussel-kanten till förreglad-segment till söta bi-plane örhängen
- Sedan är Yoshinobu Miyamoto
Bra programvara
Autodesk har en stor samling av fri programvara som hjälper dig att förvandla platt ark till 3D-former.
123D design är en kraftfull, men lätt att använda 3D-modellering program. Du kan skapa komplexa former minuter efter börjar använda programvaran. Och det finns massor av bra tutorials på hur man använder den.
123D make är en lekplats full av alternativ för att förvandla platt ark till 3D-objekt. Det är så coolt att 123D Design har en automatiserad export-funktion som skickar din 3D-modell direkt till Make. Modellen visas i 123D Make och bara genom att välja en "teknik" en meny kan du skapa filer för att göra:
- Staplade skivor – skapar en topologisk modeller från staplade former. Du kan välja lager tjocklek och även välja om du vill lägga till en registrering dowel för hjälp stapling skivor. Programvaran genererar filer i flera olika format som kan användas i programvaran Silhouette Studio.
- Samverkande skivor – skapar en 3D matris av tabb-och-slot former som kan sättas ihop till ett slags hålig 3D grid. Programvaran kan du välja hur många skivor, deras tjocklek och hur de är inriktade på modellen. Det finns flera liknande skivning alternativ som fungerar bättre på olika sätt formade modeller. Till exempel skapar ett segment som strålar ut från en central punkt medan en annan skapar ett rektangulärt stödraster XYZ.
- Vikta paneler – detta alternativ skapar platta filer som gör att du kan vika den skurna ark i Pepakura-stil, låg-polygon count 3D-former. Du kan styra hur många aspekter och även har ett val på hur "flikarna" för limning skapas.
Alternativet "Vikta paneler" är bra, men ibland försöker sätta fasetter på ytor som inte behöver dem.
Lyckligtvis, en annan gratis Autodesk produkt som kallas Meshmixer har en liknande funktion kallad "Veckla" som låter dig göra mycket jämnare ytor i vissa situationer. Det skapar också en tillplattad skära mönster för dig.
"Vik" fungerar bättre för mig när jag vet att jag kan klippa ytan från en platt pappersark och böja det utan skrynkling. Så jag använda vik om jag kan klippa en rektangulär form med bågar på varje sida, sedan böja papperets yta. Dock om ytan behöver också "kupol" eller böja i båda riktningarna samtidigt, använder då jag vikta paneler.
Hur att kombinera poäng och snitt på en nybörjare nivå maskin
Vikta papper är en urgammal konst, och jag har mycket nytt att tillägga förutom ett tips om hur man kombinerar "cut" och "poäng" fungerar på nybörjare maskiner som porträtt. Poäng-linjer gör folding exakt så mycket enklare och renare.
Fancy maskiner och program har (se Curio och den betalda versionen av programvaran Silhouette) två blad som gör att du kan klippa på två djup inställningar på en gång. Den betalda versionen av programvaran har också "Lager" funktioner som du kan tilldela specifika rader till särskilda blad (och därmed, djup).
Men porträttet och dess fri programvara ger inte denna förmåga. Så hur kan du åstadkomma detta med några lager i programvara och enda skärhuvud? Bara använda funktionen "Grupp" och ändra blade djup mellan sticklingar:
- "Grupp" alla "snittet" linjer som till ett enda objekt.
- Sedan "Gruppera" alla poäng rader i ett objekt.
- Bonuspoäng: ge varje objekt en annan linjefärg.
- Ställa in din grupperade skära linjeobjekt att "skära".
- Ställa in din poäng linjer objekt till "no-cut."
- Skära plåten som vanligt.
- Nu omvänd inställningarna – ange objektet "cut" till en "no-cut" status och din poäng rader att skära.
- Justera din blade djup för att göra ett grunt scoring snitt.
- Recut arket med grunt blade inställningarna.
- Bladet måste nu poäng-linjer på utstansade former.