Flux lampa (3 / 5 steg)
Steg 3: Anslut Touchscreen
I vårt projekt använde vi en 2.8" kapacitiv pekskärm Breakout styrelsen w/MicroSD uttag från Adafruit. Medan ca $10 dyrare än resistiva pekskärmar, kapacitiva pekskärmar är bättre om med hjälp av fingret (i motsats till en penna), behöver inte kalibreras, och är mer bekant för de flesta användare. Denna särskilda pekskärm kommer också med en MicroSD-kortplats som tillåter dig att läsa filer från ett MicroSD-kort. Eftersom Arduinos inte är kraftfull, fann vi det var snabbare att visa en bild från ett MicroSD-kort än att generera det när det behövs. Det är värt att notera att medan det finns en Arduino shield version av denna pekskärm, det kostar mer och stör ansluta den LED och real-time clock till Arduino. Det krävs också en kompatibel Arduino ombord och tillräckligt med utrymme i din låda för Arduino att sitta bakom pekskärmen.
Adafruit har en ganska bra guide för att ansluta bildskärmen till din Arduino. För vårt projekt fast vi våra pekskärm för att använda SPI för att kommunicera med Arduino. 8-bitars läge är snabbare, det tillåter inte att du kan använda MicroSD-kortet och stöds inte av den grafik bibliotek vi använde i detta projekt (även om Adafruit ger sina egna bibliotek för det). Som guiden påpekar, är det bästa sättet att berätta touchscreen att använda SPI (istället för 8-bitars läge) att löda 3 pins på pekskärmen. Om du vill kunna komma åt filer på MicroSD-kortet, kommer du också behöva ansluta en extra stift till din Arduino som beskrivs här.