Fotografering för 3D lentikulär utskrift (3 / 5 steg)
Steg 3: Skytte scen
1. Stereobase. Avståndet din kamera färdas längs järnväg definieras som stereobase. Stereobase för en viss skjuta kan vara stor eller liten beroende på ett antal variabler. Det finns flera gratis stereobase programvaruverktyg skapade för lentikulär produktion men vi kommer att använda en variant av en gemensam riktlinje för att få oss igång. 1:10 regel tyder på att din stereobase för en linsformad sekvens 1/10th mätt avståndet från kameran till närmaste föremål i en scen. Om ditt ämne är 10 fot bort skulle du använda en 1 fot stereobase. Detta förutsätter en kontrollerad studiomiljö där bakgrunden är nära motivet som det är i vår demonstration scen. Denna breda stereobase ger djup, rundade 3D-objekt.
2. kamerarörelser. Det är vanligt att flytta kameran från vänster till höger längs järnväg (såvida du inte använder en konverterade skrivmaskin, som flyttar höger till vänster). Detta skapar en sekvens av bilder som kommer att vara i ordningen som bekant för de flesta lentikulär skrivare. Försök att ta 30-40 bilder i din stereobase på exakta steg. Ta sedan en ytterligare 10 bilder för att ge dig viss flexibilitet senare.
3. skärpedjup. Om din utrustning och estetiska överväganden tillåter det, Använd en stor bländare för ett kort skärpedjup. När bakgrunden och extrema nära objekt är suddig kan du använda en större stereobase och skapa en större 3D-effekt.
4. fokusera. Flytta kameran längs stången tills den är direkt framför ditt ämne och fokusera linsen. Sedan inaktivera autofokus. Eftersom du kommer att glidande kameran genom scenen kan den välja att fokusera på bakgrunden detaljer och lämnar dig med ett mjukt ämne.
Justera inte kameraposition när den rör sig längs järnvägen i ett försök att hålla föremål i mitten. Mig, som det kallas, används i många professionella stereoskopisk kamera riggar, men skapar en snedvridning som är lätt undvikas om kameran är fortfarande parallellt med föremål som den flyttas.