Fotografering för 3D lentikulär utskrift (4 / 5 steg)
Steg 4: Bildbearbetning
1. öppna två bilder 10 ramar apart i din sekvens. Kopiera rätt bild och klistra in den över till vänster.
2. tunna ut båda lagren: bild/justeringar/Desaturate
3. Högerklicka på det översta lagret: blandning alternativ/Avancerat blandning / avmarkera den röda kanalen. Bottenlagret lämnas ensam.
Vänster och höger bilderna måste nu anpassas:
Sätta på din 3D-glasögon och flytta det översta lagret horisontellt tills saker och ting börjar överlappa - detta kommer att påverka punkten konvergens (aka stereo fönster). Poängen med konvergens är området i bilden där saker inte verkar kommer fram eller tillbaka. Muspekaren kommer att vara på samma nivå. Om möjligt bör du ha objekt som både projektet mot betraktaren och avta i bakgrunden att maximera djup verkställer. Spela med olika punkter i konvergens tills du hittar en position som balanserar förgrunds- och bakgrundsfärgerna djupet på ett sätt som behagar dig. Peka av konvergensen blir området av största tydlighet i din lentikulär tryck. Ta del av vilka områden av scenen kommer närmast betraktaren och som avta längst, du behöver den här informationen nästa.
1. När du har fastställt en rimlig punkt konvergens (den mellersta anden gör en bra tillfällig punkt konvergens i provet) är det dags att markera längst vänster och höger bilderna som kommer att vara bokstöd för din lentikulär bildsekvens. Förutsatt att kameran flyttades från vänster till höger väljer du det första fotografiet från din sekvens som den vänstra ramen och sedan fotografera 36 som den högra ramen (36 är ett populärt antal bilder för en robust lentikulär sekvens. I slutet kan du ha olika många och det är bra också). Anpassa dessa bilder vid konvergens som du valde tidigare. Du kommer inte att kunna göra detta glasögon, bilderna är alltför långt ifrån varandra, så helt enkelt göra det översta lagret 50% ogenomskinlig så kan du se lagret nedan.
2. Beskär bilden till dess slutliga proportioner och göra det ungefär storleken du avser att få den tryckt på. Du kan lämna Resample okontrollerat – det finns ingen anledning att ändra de faktiska pixelvärdena, bara värdena i inches eller cm. Detta måste göras innan du fortsätter.
3. dags att ta vissa mätningar. I närmaste förgrunden och längst bort bakgrundsområdet observerats tidigare hitta ett element i varje som är framträdande, något enkelt sett i både höger och vänster lager. Gör bra objekt att mäta i exempelbilderna ögonen på de främre och bakre ghost. Att mäta:
A) ändra linjalerna i Photoshop för att Visa procentandelar i stället för inches eller pixlar (dubbelklicka om du vill ändra)
B) öppna fönstret information
C) använda markeringsverktyget drar en rektangel mellan den framstående bakgrundselement som det visas i både vänster och höger lager. Fönstret kommer att ge dig ett nummer som är en procentandel av den totala bredden. Detta är den bakre parallaxen för din stereoskopisk scen. Gör samma sak för att hitta den framåt parallaxen.
D) ändra linjalernas tillbaka och hitta dessa värden igen som inches.
4. parallax är resultatet av din stereobase och är orsaken till den effekt som gör saker visas 3D. Parallax kan diskuteras som en procentandel av den totala bredden på en bild eller som ett fast nummer som inches.
Som ett fast antal kan parallax ses att relatera till de fysiska kvaliteterna av linsgrumlingar plast. Med moderna bläckstråleskrivare teknik många tycker att 4 inches av parallax är om maximalt kan en 20 LPI lentikulär lins hantera innan det blir alltför mjuk eller nervös. Med en 40 LPI lins är det ungefär 2 inches. För att hjälpa dig att bestämma anser om du vill rikta 2" eller 4" av parallax att 20 inches kvadrat bra tröskeln för vilket objektiv att välja. Om du arbetar större än 20 inches sedan en 20 LPI objektiv är nog ett bättre val och under 20" 40 LPI är nog bäst. Det finns naturligtvis andra objektiv som används i inkjet utskrifter från 10 LPI – 60 LPI, så detta är bara en riktlinje.
I procent avser parallax storlek bild och tittare avståndet till den sista pusselbiten. En lentikulär bild i stående format (längre än brett) kan det ha parallax värden nära 10% vid maximal och i liggande format (bredare än hög) kan vara runt 5%. Det är därför bilden ska beskäras till dess slutliga proportioner före mätning procentvärden. På grund av de potentiella variablerna metoden är mindre exakt men är en bra korsreferens och bör ha en korrelation med fasta parallax värdena ovan.
Parallax är bilden beroende och kan manipuleras. Det är möjligt, till exempel att använda 2 - 3 gånger den maximala parallax används vanligtvis om de djupa delarna av bilden är suddig. Eller mindre kan användas om det finns fina detaljer som måste bevaras som text eller tunna linjer. Dessa maximivärden hänvisar till områdena bakgrund. För i förgrunden, som är lika viktigt, din parallax värden bör vara ungefär hälften av bakgrunden.
5. tillbaka till mätningarna. Om parallax värdena för din bild inte är nära dem har vi diskuterat försök flytta punkten konvergens genom att puffa det översta lagret till vänster eller höger. Eller flytta längst bakgrundsområdet till din önskat parallax och se om den nya punkten av konvergens och nya förgrunden parallax är godtagbara. Om du inte kan få bilder 1 och 36 arbeta försöka använda andra i sekvens tills du hittar två som gör. När du är klar noterar en framträdande detalj på din punkt konvergens som är gemensamt för vänster och höger bilderna. Du kommer att justera alla bilder av din sekvens till denna punkt.
6. När du vet din bokstöd bilder för din sista sekvens är det dags att justera hela. Ett bra arbetsflöde finns funktionen "Flera bilder" i StereoPhoto Maker och rekommenderas. Konceptet är enkelt, emellertid, och kan göras i Photoshop enkelt också.
A) göra en enda layered PSD från din sekvens. Fil/skript/ladda filer till stacken
B) dölja alla utom nedre lagret och dra riktlinjerna från topp och sida linjalerna och placera dem på din önskad punkt konvergens.
C) en efter en anpassa var och en av dina lager till dessa riktlinjer
D) beskära bilden, att notera att det finns nu tomma områden i bilden duken på sidorna och möjligt upptill och nedtill.
E) skapa en ny broschyren alarmerat arrangera i rak linje sekvens eller något liknande.
F) export lager som filer: filer/skript/exportera lager till filer
7. göra lite te. Du har nu en stor lentikulär bildsekvens redo att interlace!