Fullt 3D tryckt kretskort (3 / 7 steg)
Steg 3: 3D design
Första, gå till tinkercad.com och göra ett Autodesk konto eller logga in med en befintlig. Klicka på knappen i det övre vänstra hörnet som säger "Lära sig", bläddra ner till lektioner och slutföra de första sju. Sedan tycker om vad du vill ha din kretskort, planera ut mönstret på en bit papper eller har det väl ihågkommen. Här är stegen för att skapa en framgångsrik kretskort.
1. skapa en låda storleken du vill ha din kretskortet vara. Ange sedan dess höjd 4 mm. Det bör se ut ungefär som den första bilden.
2. mäta upp maximal utbyggnad av komponenten leder. Se till att din kretskort hål för denna komponent inte är alltför nära varandra eller för långt isär.
3. dra ut fler lådor och sätta deras höjd till 1 mm. gör dem så länge du vill och placera dem något ovanför din original låda på det sätt du vill ha dem. Detta är ditt spår. Lägg till cylindriska hål som har en diameter på 2 mm och en höjd av tillräckligt för att hålla sig genom båda sidor av spåren där komponenten leder kommer att gå. Kontrollera att allt du vill att kontakten är ansluten. Du kan ta bort originalkartong om det blir i vägen, kom bara ihåg måtten.
4. grupp alla dina spår tillsammans. Du bör veta hur man gör detta. Gruppera inte de cylindriska hål med spår. Det bör se ut ungefär som den andra bilden men du kanske har hållit rutan.
5. Tillsätt originalkartong tillbaka om du tog bort den.
6. Dra din grupperade spår till originalkartong tills toppen är infälld. Om du använt olika färger (du bör ha), kommer du få en konstig glitch-effekt som de två objekten är på samma nivå inuti varandra. Det ska se lite ut på tredje bilden. Om du inte ser det på första, flytta kameran runt, ser du det.
7. sedan, aktivera grupperade spår i ett hål. Gruppera hålet med rutan.
8. dra den cylindriska hål som inte grupperades rakt ner utan att flytta dem till ena eller den andra sidan. Gruppera alla hål med box-trace group. Det ska se lite ut fjärde bilden.
9. Klicka på "Design" i det övre vänstra hörnet klicka nedladdning för 3D-utskrifter. Välj STL, om du inte byter namn på projektet kommer det att spara som ett slumpmässigt namn. Gå till sin mapp och döp om den till något du kommer ihåg som "circuit_board_base".
10. Klicka på dela upp grupp och ta bort originalkartong. Om din cylindriska hål inte är tillräckligt lång, utvidga dem eller flytta dem så att det finns hål i spår. Gruppera hålen med spår. Det bör se ut ungefär som femte bilden. Sedan hämta för 3D utskrift som en STL-fil igen. Se till att byta namn på den något du minns som "circuit_board_traces."
Nu är du klar med din 3D-design. Nu måste du skiva den och export för 3D-utskrifter. Du ska ta en paus här och ta något att äta eller dricka.
PS jag lagt upp min bas och spåra STL-filer om någon vill ha dem. En komponent som krävs är en transistor.