Game Show Circuit (7 / 8 steg)
Steg 7: Operation
Hjärtat i kretsen är en AND-gate, ansluter tryckknappen klocka ingången på en D typ flip flop. Flip är flop kopplad som en monostable spärr, vilket innebär att när det går riktigt, endast en återställning kan ändra tillbaka. Set input av flip är flop knuten till marken, eftersom det inte används. Indata är knuten till Vcc (+ 9vdc).
När den flip floppen återställs, är Q satt till 0; Q "är inställd på ~ 9vdc (hög effekt).
Jag har bifogat några bilder som visar hur kretsen fungerar när det finns två ingångar. Blå linjerna representerar ett lågt värde; röda linjer visar en hög nivå. Den första bilden visar krets på början, reset, redo att gå.
När det finns ett stigande kanten på klockan input (tryckknappen trycks), går The Q utgång hög. Därav Q' går låg. Vägen där ingångarna är utelåsta är som Q' utgångar matas till en AND-gate vars produktion matar tillbaka till den andra ingången och grinden mellan tryckknappen och vänd floppen.
Med andra ord tryckknappen trycks, en hög signal (stigande kanten) till AND-gate, där den första pressen vidare vänd floppen. Detta orsaka den flip floppen ändra staterna, utgången Q köra LED och Q' utgång går låg, orsakar nästa (quad ingång) och utfärda utegångsförbud för att gå lågt, orsakar alla indata och porten till produktionen låg och som ignorerar eventuella ytterligare knapptryckningar.
Observera att tryckknapp ingångarna inte är debounced. Det beror på att de är in i en monostable spärr, och därför så snart som en kant produceras, kretsen fungerar som förväntat. Bounce är irrelevant.