GameMaker: Låt oss göra ett spel! Tutorial 1 (2 / 3 steg)
Steg 2: Att göra honom att flytta
När du klickar på "Ok" för spriten, blir vi faktiskt objektet nu. I en annan mapp, högerklicka på "Objekt" och klicka på "skapa objekt". Namnet honom "Spelare", eftersom det kommer att vara våra spelare. Det kommer att finnas en ruta märkt "Sprite" och en liten vit ruta nära det. Klicka på det och klicka sedan på din spelare sprite.
Nu, klicka på "Lägg till händelse". Där, du vill gå till "Tangentbord" och sätta i 4 kommandon, tangentbord "Upp, vänster, höger, och ner". Gör samma sak men med "Key släpps".
Klicka på tangentbord vänster i dina händelser. Nu, under menyn "move" se de lilla gröna pilarna? Klicka och dra det till dina handlingar. En popup kommer popup och klicka den riktning du vill spelaren att flytta när du trycker på vänster (vänster förstås). Ändra hastigheten till varje hastighet du vill. Vi kommer att göra 7 för nu. Gör samma sak för de andra tangentbord, bara ändra riktning (naturligtvis).
För tangentbord utgåva, göra samma riktning som händelsen (nyckel släppt vänster vänster, nyckeln släppte precis rätt etc), men ändra hastighet till 0.