Glowy Disco Badge (9 / 9 steg)
Steg 9: Gå längre
Om du vill experimentera vidare är det lätt att ändra många av egenskaperna av märket, som dess känslighet för rörelse. Alla dessa in i #define uttalanden i filen DiscoBadge.ino där du enkelt kan redigera dem. I synnerhet:
- SLÄTVAR är den normala briljans av pixlar och kan vara ett värde upp till 255, men mycket ovan 30 kommer att lämna dig med prickar framför ögonen! BRILL1 är briljans av enskilda kort blinkar i ett mönster, och säkert kan göras ganska mycket högre.
- Hoppa, ROCK och TWIST definiera känsligheten till vertikal rörelse, gungar från sida till sida, och vrida.
- Utjämning är antalet prover som rörelse är genomsnitt, för att förhindra alltför ryckiga display.
- MINACCEL och MINGYRO bestämmer den accelerometer och gyroskop behandlingen under vilken märket anses stationära.
- INAKTIVITET är antalet millisekunder utan rörelse varefter displayen återgår till förändrade mönster.
- Omvänd anger att accelerometern och Neopixel ring är monterade på motsatta sidor av styrelsen. Kommentera här ute om du vill ha dem på samma sida.
Om du vill ändra mönster visas när det finns ingen motion kan du redigera filen Patterns.ino med bara en grundläggande kunskap om C-programmering. Varje mönster, som det finns för närvarande 11, i implementeras i en separat funktion och funktioner kallas i sin tur från en switch-sats. Du kan enkelt ändra deras ordning eller hur lång tid varje visas för, och med lite mer ansträngning kan du definiera nya egen.
Detta projekt gör en god grund för många andra, eventuellt med andra sensorer eller moduler, sådan temperatur, fuktighet eller ljus upptäckt, realtidsklocka eller GPS-moduler. Ingångar från dessa kan göras att påverka displayen, eller att genomföra helt nya funktioner.
Koden i DiscoBadge.ino tillåter tillsats av extra funktioner och kommer att byta till nästa (om någon) på vrida enheten fram och tillbaka 3 eller 4 gånger medan du håller det vertikalt. För varje ny funktion, öka värdet på MAXFUNCTION av en och lägga till funktionskod i slutet av funktionen loop().
Jag har genomfört en annan funktion i Små Hadron Collider Instructable, och du kan se den i action här: