Göra en anpassad magiska spegel med Scratch (4 / 5 steg)
Steg 4: Lägger ihop allt och börja kalibrera
OK, låt oss försöka sätta ihop allt och få en glödlampa sprite dyka upp ovanför användarens huvud. I det här skedet syfta till att hålla det enkelt och bara visa att det fungerar. Det kommer att ta tid att kalibrera projektet. Jag jobbar fortfarande på det själv.
För att hålla det enkelt, visar min version av Scratch projektet bara glödlampa sprite när kameran är att spåra användarens huvud och det är i en mycket specifik x, y och z utbud. Detta gör att jag kan veta att användarens perspektiv i sweet spot där glödlampan kommer verkar vara precis ovanför huvudet som look på sin egen spegelbild.
Som jag hoppas att utöka funktionaliteten i detta projekt, inser jag att jag bara på toppen av ett isberg när det gäller att förstå de perspektiv och optik på spel här: Vad är det som användaren ser? Vad ser webbkameran? Hur bör användarens perspektiv påverkar placeringen av vad får visas på skärmen? Även i bara tar bilden bifogas detta steg, skillnaden mellan vad mina ögon kunde se, vad webbkameran kunde se, och vad min kamera (med på bilden) kunde se alla behövde skär varandra för att Visa begreppet magiska spegeln. Phew!