Göra en slagsäck i Arduino och enighet med hjälp av Joystic och ballong (3 / 5 steg)
Steg 3: Arduino kod
i arduino vi helt enkelt ska läsa joysticken x och y-värden, men viktigaste frågan är när skickar jag mina värderingar och hur man gör känsla av dem. vill jag skicka den hela tiden? svaret är nej, eftersom du kommer att se senare kommer vi att lägga kraft i enighet och att ha det läggs hela tiden oavsett hur små skulle orsaka att bete sig som en galning, så vi måste bestämma ett värde som anger en joystick har flyttat nog dvs var stansade
Observera att joysticken på vilande position inte ger dig 0,0 men istället en median värde mellan 0 och Max läser som är som standard 1023, jag mappade värden för enklare beräkningar från (0, 255), så vila är vi about(124,124) och då beslöt jag att halvvägs mellan 124 och 255(186) och 124 och 0(62) kommer att vara vägledande för betydande rörelser och det är då jag behöver sen mina värderingar
void setup() {
sätta din installation kod här, om du vill köra en gång:
Serial.BEGIN(9600);
}
void loop() {
sätta din huvudsakliga kod här, för att köra flera gånger:
int x = analogRead(A0);
int y = analogRead(A2);
x = karta (x, 0, 1023, 0, 255);
y = karta (y, 0, 1023, 0, 255);
om (x > 185 || x < 62 || y > 185 || y < 62) {
Serial.flush();
Serial.Print(x);
Serial.Print(',');
Serial.Print(y);
Serial.println();
Delay(20);
}
fördröjning (20), //writetimout
}