Göra lampor reagera på ljud (5 / 5 steg)
Steg 5: slutsats
Samtidigt som detta system, speciellt om du gör en egen version med en Arduino, verkar inte mycket kraftfull, det kan du göra snygga snygga lampor och animationer, som reagerar på ljud. Den "avancerade" version baserad på atxmega controller erbjuder en hel del makt, tack vare de DMA alternativ. Till skillnad från de flesta andra projekt av denna typ har du många alternativ för hur du vill reagera. Det är också helt oberoende från andra enheter. Det bara behöver ett nätaggregat och ljudsignalen som indata och kan styra olika enheter.
Detta projekt är fokuserat på utgången på en ledde matrisen, men med hjälp av en FFT kan du också inser hur olika projekt. En annan idé vore att göra ett lås, som öppnas när du spelar en viss melodi. För detta melodin måste vara mycket enkel och frekvenserna av tonerna bör inte vara för nära varandra, så att du kan göra en bättre åtskillnad mellan dem. Tänka på något som ocarina sångerna i Zelda. Du bör också öka antalet prover för FFT, att öka frekvensen upplösningen. Måste du leta efter ett visst mönster och när detta är rätt kan du flytta en servo att öppna/stänga ett lås.
Jag hoppas att denna guide gav dig lite inspiration och du lärt dig något nytt för ditt eget projekt.