Göra Tic Tac Toe i Java (5 / 16 steg)
Steg 5: Förstå projektstruktur
Paket ger en organisatoriska verktyg för Java projekt genom att samla liknande klasser. En vanliga namnkonventionen är att använda din domän bakåt. Som ni ser, använder detta projekt Instructable domän. Detta bidrar till att eliminera eventuella problem när du integrerar Java-program. Du kan inte köra in i detta, men det är en god vana att komma in.
De två paketen i detta projekt är spelet och viktigaste. Spelet paketet innehåller mer backend information för att köra spelet. De viktigaste paketet innehåller klassen som interagerar med användaren.
Klasser (2)
Det finns tre klasser i detta projekt--styrelse, spelare, en löpare. När du väljer vilka klasser måste göras för ett projekt, Tänk på delarna av vad du gör. I det här fallet hade Tic Tac Toe endast två anmärkningsvärda element - en spelare att spela spelet och en ombord för att spela spelet på. Mer komplexa program kommer att kräva fler klasser.
Styrelsen
Detta representerar Tic Tac Toe styrelsen. Denna klass hanterar hållande spår den av styrelsen och om styrelsen är en vinnande styrelse.
Player
Detta motsvarar en spelare i Tic Tac Toe. Det är en ganska enkel klass. Det lagrar spelarens namn och spelar symbol den hanterar också märkning styrelsen.
Löpare
Denna klass är vad körs programmet. Vi ska gå in i en översikt i nästa steg.