Grunderna i JavaScript: ritning (6 / 7 steg)
Steg 6: variabler
Variablerna kan komma i handtaget--som, hela tiden. Först, låt mig förklara vad en variabel är. Så, låt oss säga att du gör en ritning med massor av samma storlek prickar överallt runt sidan. Utan en variabel, skulle du behöva skriva samma exakta bredd och höjd varje. singe. tid. Men lyckligtvis behöver du inte. Att införa... variabler!
Okej, så variabler är mycket enkelt att lära sig, och lätt att bemästra. Så säger du gör en bild, som jag nämnde ovan i exemplet med samma storlek cirklar överallt på sidan. Jag vill inte skriva 33 om och om igen för bredd och höjd av mina cirklar, så jag skapar en variabel.
Hur man gör det!!!
Längst upp på sidan, skriva var (namnet på variabeln här) = (oavsett antal du väljer. I mitt fall, 33.);
Så blir min variabel:
var circleSize = 33.
Du kan välja att nämna variabeln vad du vill, men jag gillar att hålla sig med något som tydligt klargör vad variabeln är för.
Så, i princip, variabeln tar att nummer du väljer, placerar det i en liten mapp i lilla dator hjärnan, skriver namnet på variabeln (circleSize) i svart sharpie hela filmappen, så när circleSize skriver, läser datorn automatiskt 33 istället för circleSize.
Kolla bilderna ovan för att "cirkel bild" jag talar om. Du ser variabeln i aktion.
Obs! **Variabler måste måste måste måste måste vara i framsida (på toppen) med variabeln. Så var circleSize = 33 måste ligga över ellipse(200,200,33,33); eller annan koden kommer inte köras, eftersom datorn läser koden från topp till botten.