Guide till skapa en stämning i Lightroom! (3 / 6 steg)
Steg 3: Bränna den
Verktyget Mask finns under histogrammet längst till höger. Med detta, kan du lägga till justeringslager i form av en borste till din foto.
Rätt nu, vi kommer att använda verktyget.
När jag tittar på raw versioner av mina bilder, ser jag för att se där skuggor är, och vilken kontrast kan vara förhöjd och förstärks för att ser otroligt. Här är en närbild av en del av raw-bild bredvid den slutliga redigeringen. Se hur mycket mer livfullt glaset reflekterar solljuset? Av mörkare områden av uteplatsen med Efterbelys, lampor och höjdpunkter bevaras och darks "bränns" i lite mer (beroende på där du släppa det lilla reglaget som visas över din första borste märket. Det är en förhandsvisning av vad du gör). Titta också på ådring. Hela bilden ser mycket djupare och mörkare. Det ger också ut en mer dyster, ensam, ödsliga humör än vaga 4:30 PM skuggorna som faktiskt fanns.
Verktyget är en av mina favoriter i Lightroom. För min fotografering stil, det skapar mest dramatiska stämningen och hjälper mig att skilja de färger jag behöver minska senare i redigeringsprocessen.
BRÄNNSKADOR I DEN HÄR BILDEN
Titta sida vid sida på raw-bild och komplett foto, är jag säker ni kan redan se en massa specifika delar jag förmörkas med hjälp av verktyget.
-Jag började med de tidigare glasytor för dörren. Det naturliga ljuset lyste fortfarande tillräckligt insidan för att Visa träpanel garderobsdörr och skräp på golvet. Jag ville inte att distrahera från föremål för bilden och jag gillade idén med en mystisk titt inuti. Något du kan tydligt se är öppen i luften, men är kolsvart i motsats till förstörda dörren. Detta gjordes med en borste, så att jag kunde fylla i alla insidan utrymme och få exponeringen ner till en lämplig svart. Jag tog hand till rebrush över områdena av dörren jag av misstag tagit för att få dem tillbaka till hur de var (Alt + klicka för subtraktion borsten)
-Jag föredrar att skapa mina egna vinjetter genom försök och misstag. Det är mycket bättre för att kunna styra betraktarens visuella riktning ner till pixel snarare än bara smälla på en förinställning och lämna ett alltför rundad tydligt område i mitten. Några bilder kräver en mer subtil metod än andra. Detta var en. I en annan version av denna bild jag redigerade beskurna jag ännu mer, nästan till toppen av dörren. Detta var att kompensera för den ofullkomliga centrering jobb jag gjorde i första hand (hey, du lever och lär dig rätt?). Att ge några mörka utrymmet under verandans överhäng jag skapa mer kontrast med ljus på till höger, som vi kommer att få i lite.
-Efter jag gjorde botten vinjetten, märkte jag mer potential i pation. Det var så mycket action där nere, det skulle vara en mer framträdande del av bilden. Jag använde en iteration av brinnande för att mörkna allt söder om dörren, sedan några fler pass med separata borstar för att accentuera övergångarna mellan skuggor och dagsljus, samt enskilda bitar av glas och planka av trä till höger. Jag mörkare då min lägre vinjett lite mer för att hålla fokus från hörnen.
-Jag reste upp väggen lite att definiera de mer subtila skuggor mer, sedan tog dörrkarmen och dörrens detaljer.
Med brännskador ur vägen tog jag till mitt nästa verktyg, Dodge.