HariFun #136 - hur man skriver ett spel (2 / 8 steg)
Steg 2: Skaffa LCD-skärmen att arbeta
Awesome sak om Arduino är att det oftast finns en fin uppsättning bibliotek redan skrivit för nästan vad som helst som du vill ansluta till den. Jag använder u8glib för att köra LCD. Detta bibliotek tillåter oss att koncentrera oss på vårt spel inte på hur man styr LCD.
I Arduino IDE, installera u8glib biblioteket:
Skiss > inkluderar bibliotek > hantera bibliotek > Ange u8glib > Klicka för att markera och sedan klicka på installera.
Låt oss börja med ett exempel:
Fil > exempel > u8glib > HelloWorld
U8g biblioteket stöder en vansinnigt lång lista av display sorter! Det driver även vissa skrivare!
Så är det första vi behöver göra berätta biblioteket som LCD-skärmen har vi. Google visade mig att min Nokia 5110 använder ett PCD8544 chip Rita LCD: N så jag okommenterade denna linje:
U8GLIB_PCD8544 u8g (13, 11, 10, 9, 8); SPI Com: SCK = 13, MOSI = 11, CS = 10, A0 = 9, återställa = 8
SCK och MOSI raderna måste vara ansluten till 13 och 11. Men kan andra stiften vara några digitala Arduino stift.
Av estetiska skäl, jag bestämde mig för att passa in LCD stiften med Arduino stiften och ändrade parametrarna för att:
U8GLIB_PCD8544 u8g (13, 11, 9, 8, 10); SPI Com: SCK = 13, MOSI = 11, CS = 9, A0/DataCommand = 8, återställa = 10
Dock kunde du hålla samma kod, se bara till att binda upp stiften därmed.
Ladda upp skiss genom att klicka på pilen bredvid markeringen. Du kan även använda kortkommandot kontroll/kommando - U.
Du bör se, överraskning överraskning... Hej världen.