Hinder undvika spel (5 / 9 steg)
Steg 5: Pseudo Random hinder Generator
En modul behövs som skapar en slumpmässigt tre bitars nummer men inte 3' b111 fallet. En klocka kan användas för att skapa slumpmässiga siffror. Vi valde att använda PLL 40 MHz klocka eftersom det är synkroniserad med 50 MHz klocka styrelsen orsakar disken vara synkroniserad med spelet. Med hjälp av att vi en har en räknare som går från 0 till 6 med en start counter switch vilket möjliggör olika typer av hinder. Hinder kan vara i samma ordning men genom att starta räknaren vid olika tillfällen innan spelaren börjar spelet, kommer det verkar slumpmässigt.
modul random(start,clk,outOb);
ingående start, clk; produktionen reg [2:0] outOb;
alltid @ (posedge clk)
om (börja)
outOb < = 3' b000;
annat jag
f (outOb < 6) outOb < = outOb + 1.
annat outOb = 3' b000;
endmodule