Historien klockan: Arduino LCD w / cap sensorer (4 / 11 steg)
Steg 4: Arduino koden
Hämta Arduino koden här och sedan öppna den i Arduino editor (jag skrev den med version 1.6.3). Du kommer att omfatta ett par standardbibliotek (wire.h och LiquidCrystal.h) och SPI.h ingår (men jag tror inte att jag använde den, det är arvet från den ursprungliga koden jag sydde ihop för att göra klockan).
Du behöver också två speciella bibliotek. Jag har placerat dem här för nedladdning bara eftersom jag ville du ha den exakta versionen jag använde (så allt kommer att fungera). Men jag föreslår starkt att du söka upp de ursprungliga filerna från Adafruit (Cap1188) och David H Brown (för real time clock biblioteket) eftersom de kan få uppdaterad och eftersom dessa människor i en hel del arbete att göra dessa bibliotek för människor som oss.
Här är den grundläggande logiken av klockan:
Kapacitans sensorn bestämmer vad som ska hända, så du bör kontrollera att se om det har berörts.
- Cap berört?
- Nej = Visa tid på den översta raden
- Kontrollera om det är en födelsedag eller vissa andra speciella dag?
- Ja = ett speciellt meddelande visas på den 2: a raden
- Nej = Visa datum på andra raden
- Kontrollera om det är en födelsedag eller vissa andra speciella dag?
- Ja, #1 cap sensor tråd var rörd
- Beräkna saker om person 1 och visa dem i ett par sekunder
- Ja, #2 sensorn har varit rörda
- Beräkna och Visa saker om person 2
- Ja, både lock 1 och 2 har berörts!
- Beräkna och Visa information om hur länge paret har varit tillsammans.
- Nej = Visa tid på den översta raden
(Nu vi ser för cap handen som är relaterade till tidhållning)
- Ja har caps 3 & 7 berörts; flytta timmar framåt 1
- Ja caps 3 & 8. flytta timmar tillbaka 1
- Ja caps 4 & 7. flytta minuter framåt 1
- Ja caps 4 & 8. flytta minuter tillbaka 1
- Ja caps 5 & 7. flytta månader framåt 1
- Ja caps 5 & 8. flytta månader tillbaka 1
- Ja caps 6 & 7. flytta dagar framåt 1
- Ja caps 6 & 8. flytta dagar tillbaka 1
- Ja caps 5,6 och 7; flytta år framåt 1
- Ja caps 5,6 och 8; flytta år tillbaka 1
- Ja men handen som inte beskrivs ovan. gör ingenting och gå vidare.
Slutligen, kolla om rattarna på baksidan för färg har flyttats - om så är fallet, ändra färg på LCD-skärmen.
Sedan loop tillbaka till början av programmet.